Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: آموزش عالی پژوهش محور باشد.

دکتر ولایتی گفت: یکی از آسیبهای آموزش عالی این است که دانشجویان تنها به فکر ورود به دانشگاهها هستند و راهکاری که در این زمینه می تواند موثر باشد این است که آموزش عالی به جای آموزش محور، پژوهش محور باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی اکبر ولایتی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در جمع دانشجویان تازه وارد این دانشگاه با بیان این مطلب افزود: درست است که با قانون مجلس، سد کنکور به زودی در آینده برداشته می شود و اکنون نیز حدود سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد اما یک اشکال اساسی در این زمینه وجود دارد که افراد تا زمان ورود به دانشگاه تلاش می کنند و موقعیت خود را پس از ورود به دانشگاه ارتقا نمی دهند.

وی گفت: این موضوع آسیبی است که همه باید به آن توجه کنند و کاری در این زمینه صورت دهند. یکی از تلاشهایی که می تواند در این زمینه صورت گیرد این است که آموزش عالی به جای آموزش محور، پژوهش محور باشد و دانشجویی که وارد دانشگاه می شود نکته ای به علم اضافه کند.

دکتر ولایتی گفت: اگر بخواهیم فرزندان خلف گذشتگان باشیم باید صاحب ابتکار باشیم و تنها فکر تحصیل در یک دانشگاه و آینده شغلی خود را مدنظر قرار ندهیم و در این راه اولیای دانشگاه و دانشجو باید فرزندان خود را به نوآوری و تتبع تشویق کنند.

وی اضافه کرد: امید این است که دانشگاه محل تربیت محققان و مولد تولید علم باشد. اگر دید مولد علم در دانشگاه نباشد و این دیدگاه در چارچوب اخلاق صورت نگیرد همین علم مشکل ساز خواهد بود.

عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به قبولی دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه از منظر مردم کشور ما نقطه ایده آل است و این در حالی است که بسیاری از مردم در کشورهای دیگر دنیا تا این اندازه به تحصیل علاقمند نیستند.

وی دستاوردهای علمی گذشتگان را در ایران بزرگ توصیف کرد و گفت: این افراد آنقدر بزرگ هستند که دیگران سعی می کنند آنها را به خود نسبت دهند. اما واقعیت این است که بزرگانی همچون ابن سینا همواره ایرانی هستند و هیچ دانشمندی جز ابن سینا در دنیا نبوده که کتابش ۶۰۰ سال در دانشگاه های جهان تدریس شود.

دکتر ولایتی با اشاره به حضور دانشجویان شهرستانی در این دانشگاه بر لزوم توجه مستقیم و غیرمستقیم والدین بر دانشجویان تاکید کرد و گفت: همچنان دانشجویان خود را تحت حضانت و نظارت خود به طور مدبرانه قرار دهید. چرا که هیچ فردی در هیچ زمانی از تربیت کردن مستغنی نیست.

وی با اشاره به فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه معرفی بزرگان علمی ایران به جوانان گفت: کتاب ریاضیدان های تاریخ تمدن اسلامی به زودی به چاپ می رسد.

مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با همایش “خانواده و دانشگاه” با سخنرانی دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر شاهین محمدصادقی، میزگردی در زمینه مشاوره و راهنمایی دانشجویان جدیدالورود دوم مهرماه در این دانشگاه برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها