Skip to content

بودجه پژوهش: پیشنهاد راهکارجذب یک درصد بودجه دستگاهها برای پژوهش

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصویب قانون مستقل برای جذب بودجه یک درصد پژوهشی دستگاههای اجرایی را یکی از راهکارهایی دانست که مجلس شورای اسلامی می تواند با تصویب آن به توسعه علم و فناوری کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نسرین سلطانخواه در سومین همایش ملی نخبگان جوان در محل سالن اجلاس با اشاره به لایحه شرکتهای دانش بنیان که هنوز در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است، گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ناظر اجرای قانون یک درصد است و تاکنون دو هزار و ۱۸۶ قرارداد با اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد ریال مورد تایید قرار گرفته اند اما برای اینکه این قانون بتواند تاثیرگذار باشد پیشنهاد می شود این قانون از بودجه خارج شده و مستقل شود.

وی اضافه کرد: معاونت علمی پیشنهاد می کند اعتبار این قانون در صندوقی به منظور توسعه علمی و برحسب مورد هزینه شود و یا پیشنهاد دیگری در این زمینه وجود دارد که مبالغی که جذب نمی شوند و یا اختصاص نمی یابند به جای بازگشت به خزانه در صندوق مورد نظر جمع آوری شود.

دکتر سلطانخواه با اشاره به ارائه لایحه شرکتهای دانش بنیان به مجلس شورای اسلامی گفت: برای تحول در عرصه اقتصادی و تولید ثروت نیازمند جهش علمی هستیم که این مهم با تصویب لایحه ای مانند شرکتهای دانش بنیان محقق می شود و انتظار داریم مجلس در روند تصویب آن تسریع کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان موضوع اصلی همایش ملی نخبگان را حرکت در مسیر پیاده سازی رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر تولید ثروت از راه دانش برشمرد و گفت: نخبگان قشر پیشتاز جامعه هستند و باید برای تحقق منویات رهبری و حرکت نخبگان زمینه را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: دغدغه و پیگیری نخبگان بسیار مهم است اینکه جامعه ایران چشم امید به آنها دوخته است نشان از مسئولیت نخبگان است. آنها بیش از آنکه مطالبه داشته باشند خود را مدیون ملت می دانند و به واسطه ذهن خلاق و استعدادی که خداوند به آنها عطا کرده است مسئولیت بیشتری دارند. شکر نعمت نخبگان از مسیر خدمت به مردم می گذرد.

دکتر سلطانخواه با دسته بندی نخبگان به گروههای کارشناسی، گروههای ارائه دهنده دستاوردهای علمی و گروههای مخترعان و نوآوران یادآور شد: این گروهها نیازمند تشویق هستند تا بتوانند با تکمیل دستاوردهای خود وارد مرحله فناوری شوند و یکی از بسترهای این کار شرکتهای دانش بنیان هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکتهای دانش بنیان که سرمایه اصلی آنها فکر و ایده است برای فعالیت به پشتیبانی و حمایت فکری و بازاریابی نیاز دارند و در این راه پارکهای علمی و فناوری می توانند به این شرکتها کمک کنند. بنیاد ملی نخبگان در حد توان خود به ۴۶۶ شرکت با اعتباری بالغ بر ۳۷۰ میلیارد ریال کمک کرده است.

سومین همایش ملی نخبگان جوان طی سه روز در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این همایش نخبگان جوان پس از دیدار با مقام معظم رهبری با رئیس جمهوری کشورمان نیز دیدار کردند. نخبگان در دیدار با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز حضور یافتند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها