Skip to content

فرار مغزها: انگلستان دانشمندان برتر خود را از دست می دهد.

تحقیقات جدید دانشگاه وارویک نشان می دهد انگلستان توانایی خود را در جذب دانشمندان جهان از دست داده است و دانشگاههای این کشور برای جلوگیری از فرار مغزها باید حقوق بیشتری به دانشگاهیان خود بپردازند.

فیزیکدانان در انگلستان دو برابر ۲۵ کشور برتر علمی جهان پس از دریافت اولین مدرک تحصیلی خود کشور را ترک می کنند. بر اساس این گزارش انگلستان در رقابت جذب برترین دانشمندان جهان از آمریکا و سوئیس که حقوق بالایی به دانشمندان خود پرداخت می کنند، عقب افتاده است.

در حالی که انگلستان به عنوان زادگاه بسیاری از دانشمندان مشهور جهان پس از آمریکا قرار گرفته بود، اکنون از نظر اقامتگاه دانشمندان برتر پس از آلمان، سوئیس و ژاپن قرار گرفته است. محققان در دانشگاههای وارویک و نیوکسل افزایش دستمزد در کشورهایی که جذب کننده دانشمندان برتر جهان هستند را عامل افزایش فاصله این کشورها از انگلستان می دانند.

به گفته آنها دانشمندان برتر جهان به دلیل وجود سطح بالای سرمایه گذاری و اعطای بودجه برای تحقیقات راهی این کشورها می شوند، پدیده ای که در انگلستان رو به کاهش گذاشته است.

روسای دانشگاههای بزرگ انگلستان مانند آکسفورد و کمبریج بر سر افزایش شهریه های رشته های علمی در حال بحث هستند.

در حال حاضر شهریه سالانه در دانشگاههای انگلستان در حدود سه هزار و ۱۴۵ پاوند است که به اعتقاد روسای این دانشگاهها باید با افزایش دادن این شهریه ها از برتری کشورهای رقیب بر انگلستان جلوگیری کرد.

شهریه برخی از رشته های علمی در برخی از دانشگاههای آمریکا سالانه ۲۴ هزار دلار است که این شهریه بالا به دانشگاهها این امکان را می دهد حقوق مناسبی به اساتید برتر خود پرداخت کرده و برای تحقیقات علمی خود سرمایه گذاری کنند.

به اعتقاد اندرو اسوالد محقق انگلیسی این اختلاف سطح در پرداخت حقوق دانشمندان در میان کشورها رو به افزایش خواهد گذاشت و دانشجویان انگلیسی به دلیل انتخاب زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی علوم در سال ۲۰۰۹ از آسیب پذیری بیشتری برخوردار هستند.

این مطالعه که در موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه وارویک صورت گرفته است نشان از جذابیت بیشتر آمریکا نسبت به انگلستان برای اقامت و فعالیت برترین دانشمندان جهان دارد. با وجود اینکه بسیاری از کشورهای جهان این پدیده را تجربه کرده اند اما انگلستان تا کنون ۶ تن از فیزیکدانان برتر خود را از دست داده است که در مقایسه به ۳ دانشمند در کانادا و استرالیا بزرگترین بازنده صاحبان علم به شمار می رود.

از دیگر نتایج این مطالعه کاهش شدید موفقیت انگلستان در کسب جایزه نوبل علمی در مقایسه با آمریکا طی ۶۰ سال اخیر است.

انگلستان طی سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۶ در حدود ۲۰ نوبل و آمریکا در همین دوره زمانی ۶۰ نوبل دریافت کرده است. این در حالی است که در دوره زمانی ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ تعداد نوبلهای انگلستان به ۹ کاهش پیدا کرده و تعداد نوبلهای آمریکا به ۱۱۲ رسیده است.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان این گزارش اعلام کردند انگلستان طی ۲۰ سال اخیر توانایی خود را در جذب دانشمندانی که توانایی جذب نوبل را در آینده خواهند داشت از دست داده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها