Skip to content

رتبه بندی پژوهشی: ایران درجایگاه۵۶ رتبه بندی وبومتریک دانشگاه های جهان

رتبه بندی وبومتریک دانشگاههای جهان سال ۲۰۱۰ دانشگاههای جهان بر اساس وبومتریک اعلام شد که بر اساس آن دانشگاه تهران تنها سه پله صعود داشته و دانشگاههای آمریکا ۲۱ رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده اند.

رتبه بندی وبومتریک که دانشگاههای جهان را بر اساس ارزیابی آموزشهای برتر در وب، حجم، قابلیت دید و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها و منابع اطلاعات و تفسیر آنها رتبه بندی می کند ژانویه ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد.

جایگاه ایران در رتبه بندی دانشگاههای دنیا براساس وبومتری

کشور ایران به دلیل نداشتن هیچ جایگاهی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان در میان ۴۵ کشور برتر جایگاهی ندارد و ۱۰ رتبه برتر این جایگاهها به ترتیب به کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، کانادا، تایوان، سوئد، اسپانیا، ژاپن، برزیل و هلند اختصاص یافته است.

همچنین از میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان سهم کانادا و آمریکا ۱۸۰ دانشگاه، اروپا ۲۲۳ دانشگاه، آسیا ۵۰ دانشگاه، آمریکای لاتین ۲۱ دانشگاه، اقیانوسیه ۴ دانشگاه، جهان عرب دو دانشگاه و یک دانشگاه از آفریقا بوده است.

ایران تنها به دلیل حضور یکی از دانشگاههایش در رتبه ۹۸۷ جهانی موفق شده است خود را در جدول توزیع رتبه بندی وبومتریک بر اساس کشور در جایگاه ۵۶ قبل از کشورهای جاماییکا، فیلیپین و پورتوریکو و بعد از اوروگوئه و بلغارستان قرار دهد. این کشورها نیز هر کدام از یک دانشگاه با رتبه زیر هزار برخوردار بوده اند.

دانشگاه تهران که در رتبه بندی سال گذشته رتبه ۹۹۰ را به دست آورده بود امسال با سه رتبه صعود در جایگاه ۹۸۷ قرار گرفته است. بقیه دانشگاههای ایران دارای رتبه ای بالاتر از هزار هستند.

۱۰ دانشگاه برتر ایران در رتبه بندی وبومتری

۱۰ دانشگاه ایران که از بهترین امتیاز در این رتبه بندی بهره برده اند به ترتیب دانشگاههای تهران با رتبه ۹۸۷، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رتبه ۱۰۳۵، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۱۱۳۵، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۱۹۲۴، دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه ۱۹۳۲، دانشگاه صنعتی شریف با امتیاز ۱۹۷۷، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رتبه ۲۰۳۵، دانشگاه شیراز با رتبه ۲۱۶۰، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رتبه ۲۳۵۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۲۳۶۴ اعلام شده اند.

یکی از اهداف اصلی رده بندی وب سنجی یا وبومتریک دانشگاههای دنیا ترویج نشریات اینترنتی، حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت، دسترسی به نشریات علمی الکترونیک و سایر دروس دانشگاهی است. هرچند شاخصهای وب برای اهداف رده بندی بسیار مفید هستند با وجود این بر پایه تعداد بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت دانشگاهی شده اند استوار نشده اند بلکه این رده بندی بر اساس قابلیتها و میزان معروفیت دانشگاهها در سطح جهانی انجام می شود.

۱۰ دانشگاه برتر دنیا 

بر اساس این رتبه بندی جدید ۱۰ دانشگاه برتر از میان ۶ هزار دانشگاه برتر جهان که بر اساس حجم وب سایت، قابلیت دید، غنای مطالب منتشر شده و پژوهشگران سنجیده شده اند به طور کامل به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. ۱۰ دانشگاه برتر وبومتریک را به ترتیب دانشگاههای MIT، هاروارد، استنفورد، کالیفرنیا برکلی، کرنل، ویسکونزین مدیسن، مینه سوتا، موسسه فناوری کالیفرنیا، ایلینویز و میشیگان تشکیل داده اند. این ترتیب برای منطقه آمریکا و کانادا نیز به همین شکل منتشر شده است. در واقع دانشگاههای آمریکا بدون هیچ مانعی تا رتبه ۲۱ جهان را به خود اختصاص داده اند.

رتبه بندی قاره اروپا ؛ انگلیس در صدر

در رتبه بندی قاره اروپا نیز دانشگاههای انگلستان از میان ۱۰ دانشگاه برتر ۵ جایگاه را اشغال کرده اند. دانشگاههای کمبریج، اکسفورد، موسسه فدرال فناوری سویس، کالج لندن، هلسینکی، دانشگاه علوم و فناوری نروژ، اوسلو، وین، مادرید و ادینبرگ به ترتیب در ۱۰ جایگاه برتر اروپا جا خوش کرده اند. امتیاز این دانشگاهها در سطح جهانی ۲۲ تا ۷۱ اعلام شده است.

رتبه بندی دانشگاهها اروپای شرقی

در بخش اروپای شرقی نیز نام دانشگاههای چارلز، ماساریک، موسکو، جوبلژانا، بوداپست، اتووس لوراند، چک، تارتو،وارسا و دانشگاه بلگراد با امتیاز جهانی ۹۷ تا ۲۹۹ در ۱۰ رتبه اول به چشم می خورند.

رتبه بندی دانشگاههای آسیا

دانشگاههای توکیو، تایوان، کیوتو، هنگ کنگ، تسوکوبا، چنگ کونگ، پکن، سان یات سن، دانشگاه چینی هنگ کنگ و دانشگاه چاو تانگ که رتبه های ۲۴ تا ۱۴۶ را در سطح جهانی کسب کرده اند در بخش قاره آسیای این رتبه بندی در جایگاههای یک تا ۱۰ قرار دارند.

در آسیای جنوبی نیز کشور هند با رتبه های جهانی ۵۸۳ تا هزار و ۷۷۱ تمامی ۱۰ رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

رتبه بندی دانشگاههای جهان عرب

در بخش جهان عرب در رتبه بندی جدید وبومتریک ۶ دانشگاه از عربستان، دو دانشگاه از مصر، یک دانشگاه از امارات و یک دانشگاه از لبنان در رتبه های یک تا ۱۰ منطقه ای قرار گرفته اند که امتیاز این دانشگاهها در سطح جهانی ۱۹۷ تا ۱۷۱۶ تعیین شده است.

در بخش اقیانوسه نیز تمامی ۱۰ جایگاه اول به دانشگاههای استرالیا با امتیاز جهاین ۷۷ تا ۴۲۷ اختصاص یافته است.

همچنین در قاره آفریقا دو دانشگاه مصری و هشت دانشگاه از کشور زامبیا ۱۰ رتبه اول را اشغال کرده اند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها