Skip to content

اخبار دانشگاهی: ایجاد شعبه دانشگاهی و مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد در تاجیکستان

ایجاد شعبه دانشگاهی و مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در تاجیکستان در دیدار عبدالله جاسبی با وزیر آموزش و معارف تاجیکستان مطرح شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله جاسبی در دیدار با عبدالجبار رحمانف – وزیر آموزش و معارف تاجیکستان که به منظور انعقاد تفاهم نامه ای ۱۰ ماده ای و ۵ ساله برای توسعه همکاریهای علمی ـ دانشگاهی دو کشور انجام شد، گفت: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵ سال پیش هیئت ‌هایی را به تاجیکستان اعزام کردند تا بررسی‌های لازم را برای ایجاد شعبه‌ای از این دانشگاه در تاجیکستان انجام دهند که به دلیل وقوع جنگ داخلی در این کشور این موضوع منتفی شد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این دیدار آمادگی این دانشگاه را برای تبادل دانشجو در مقاطع و رشته‌ های مختلف، مبادله اساتید برای فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری دوره‌های مشترک و پروژه‌های تحقیقی مشترک، مبادله مقالات و کتب علمی به زبان فارسی و همکاری‌های متقابل در این زمینه اعلام کرد.

 

وی اظهار داشت: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با وزارت آموزش و معارف تاجیکستان در زمینه نشر کتب درسی و دانشگاهی همکاری کند.

 

عبدالجبـار رحمانف – وزیر آموزش و معـارف تاجیکستان نیـز در این دیدار همکاری ‌های میـان دانشگاهی کشورش بـا جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر در تمامی دانشگاه‌های تاجیکستان ۱۵۷ هزار دانشجو در بخش‌های مختلف تحصیل می‌کنند.

 

وی با توجه به تأسیس شعبه دانشگاه آزاد اسلامی در تاجیکستان گفت: این پیشنهاد که موجب تقویت روابط دانشگاهی ۲ کشور تاجیکستان و ایران خواهد شد، به صورت پروتکل به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

 

وزیر آموزش و معارف تاجیکستان همکاری‌های ۲ کشور در زمینه‌های تحقیقاتی، بخصوص در زمینه نسخ خطی را مهم دانست و درخواست کرد با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تحقیقاتی مشترکی را در دانشگاه یا پلی ‌تکنیک تاجیکستان ایجاد شود.

 

وی عمده ترین مفاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد را تأسیس بخش تاجیکستان شناسی در یکی از مراکز علمی و پژوهشی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی و تأسیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاههای تاجیکستان با هدف انجام پژوهش در رشته های پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پایه عنوان کرد.

 

رحمانف از مفاد دیگر این یادداشت تفاهم را برگزاری دوره ها و کلاسهای آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت دانشگاه آزاد اسلامی در تاجیکستان در رشته های مورد نیاز، همکاری متقابل در زمینه اعزام استاد و محقق، اعطای ۵ بورسیه در مقطع دکتری و ۵ بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به وزارت معارف تاجیکستان و ایجاد فرصتهای مطالعاتی متقابل برای ۱۰۰ استاد و محقق دو کشور دانست.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها