Skip to content

علم سنجی: دوره کارشناسی ارشد علم سنجی در وزارت علوم تصویب شد.

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی وزارت علوم از طراحی و تصویب دوره کارشناسی ارشد علم سنجی خبر داد و گفت: تربیت نیروی متخصص که بتواند در راستای سنجش علم و فناوری فعالیت کند یکی از اهداف طراحی این برنامه است.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: برنامه ‌دوره کارشناسی ارشد علم سنجی برای اولین بار در ایران توسط کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی تدوین شده و در ۲۵ اسفند ۱۳۸۸به تصویب گروه برنامه ریزی علوم اجتماعی شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است.

وی ادامه داد: توجه به علم و فناوری در سطح ملی به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده و در جمهوری اسلامی ایران همواره اراده جمعی برای توسعه علم و فناوری و سنجش و ارزیابی آن وجود داشته است فعالیت گسترده پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را می‌توان این گونه فعالیتها در ایران به شمار آورد که با هدف مستقیم علم سنجی پا به عرصه وجود نهاد.

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی افزود: تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای به اجرا درآوردن فرایند سنجش علم و فناوری همواره یکی از مشکلاتی است که در سازمانهای درگیر در علم سنجی مطرح بوده است.

وی تقویت مبانی نظری و مفاهیم مرتبط با سنجش عمل و فناوری یکی دیگر از مواردی دانست که مستلزم در اختیار داشتن مقدمات وسیع‌تری است.

دکتر مهراد افزود: بر این اساس تربیت نیروی انسانی متخصص که بتواند در راستای سنجش علم و فناوری و عملکرد پژوهشی فعالیت کرده و در عرصه‌های آموزش و پژوهش آن را مورد توجه قرار دهد، یکی از مهمترین اهدافی است که در تدوین برنامه کارشناسی ارشد علم سنجی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت:‌ بی تردید وجود چنین برنامه‌ای می‌تواند به عنوان شالوده نظری و بنیانی زمینه‌های لازم را برای درک بهتر سنجش علم و فناوری فراهم کند.

وی درباره ضرورت تدوین برنامه کارشناسی ارشد علم سنجی گفت: حرکت در راستای کسب رتبه برتر علم و فناوری در منطقه و دستیابی به جایگاه مناسب در سطح جهان که در چشم انداز ۲۰ ساله کشور در نظر گرفته شده است، مستلزم انجام تحقیقات مستمر به خصوص است که به طور مداوم وضعیت علم و فناوری در کشور را به تصویر بکشد و اطلاعات لازم را در این خصوص در اختیار سیاستگذاران و برنامه ریزان علمی و پژوهشی کشور قرار دهد.

وی اضافه کرد: بی تردید انجام این مهم نیز بدون در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص که از مهارت و توانمندیهای لازم برای به اجرا درآوردن فرایند سنجش علم و فناوری برخوردار باشد، میسر نیست لذا برنامه کارشناسی ارشد علم سنجی مطابق با نیازهای کشور و با توجه به فعالیتها و تلاشهایی که در این خصوص در ایران و همچنین در سطح بین‌المللی صورت گرفته تدوین شده است.

به گفته سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی وزارت علوم متوسط طول این دوره شامل ۴ نیمسال (۲ سال) بوده و حداکثر آن طبق ضوابط پیش بینی شده و در آیین نامه های مصوب وزارت علوم تعیین می‌شود.

دکتر مهراد درباره توانمندی‌های فارغ التحصیلان رشته علم سنجی اظهار داشت: به طور کلی انتظار می‌رود فارغ التحصیلان این رشته از توانمندی‌هایی مانند تسلط بر مبانی نظری علم سنجی و تبیین مفهوم سنجش علم و فناوری، توانایی سنجش و تحلیل برون داده‌های علم و فناوری، شناسایی دستورالعمل ها و شاخص‌های بین‌المللی سنجش و تحلیل کارآیی و اثربخشی پژوهش در سطح ملی به منظور استفاده در برنامه ریزی تحقیقاتی، اجرایی امور پژوهشی در حوزه علم سنجی، ‌اداره امور مراکز پژوهشی مستقل و وابسته به دانشگاه‌ها و سازمانهای تحقیقاتی و تحلیل استنادی مدارک علمی و ترسیم نقشه علم برخوردار باشند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها