Skip to content

پژوهشگر برتر: جذب ۱۹ پژوهشگر برتر دنیا برای صعود کانادا به قله علم

دانشگاههای کانادا ۱۹ نفر از محققان مشهور و معتبر جهانی را جذب برنامه معتبر “کرسیهای تحقیقات عالی کانادا” کرده اند. برنامه ای که با هدف تبدیل کشور کانادا به یکی از برترینهای تحقیقات و نوآوری در جهان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته “تونی کلمنت” وزیر صنایع کانادا ۱۳ دانشگاه در ازای هر کرسی برای دوره ای هفت ساله مبلغی برابر ۱۰ میلیون دلار دریافت خواهند کرد تا با کمک آن بتوانند از صاحبان کرسی و تحقیقات آنها پشتیبانی کنند.

وی می گوید: “این حرکت در راستای جذب پژوهشگران برتر است تا به این شکل بهترینهای جهان را جمع کرده و در این کشور گرد هم آوریم.”

زمینه های تحقیقاتی ارائه شده درباره سلامت و علوم زیستی و تکنولوژی های مرتبط با آن، علوم زیست محیطی و تکنولوژی های مرتبط با آن، منابع طبیعی و انرژی، اطلاعات و فناوری های ارتباطات خواهند بود.

در میان دانشمندان و محققان عالی رتبه ای که کانادا برای اجرای این طرح خود انتخاب کرده است نام دانشمندی ایرانی نیز به چشم می خورد. در زمینه علوم زیست محیطی و تکنولوژی های وابسته به آن، علی عمادی محقق ایرانی که به عنوان یکی از برترین محققان در زمینه تکنولوژی موتورهای هیبریدی در جهان شناخته شده است به عنوان یکی از کرسی داران این برنامه به دانشگاه مک مستر در هامیلتون ملحق خواهد شد.

وی که در حال حاضر ریاست مرکز الکتریک و نیروی تجهیزات الکترونیکی در موسسه تکنولوژی ایلینویز را به عهده دارد سال آینده با دریافت ۱۰ میلیون دلار برای تشکیل تیم تحقیقاتی کار خود را به عنوان کرسی دار بخش موتورهای هیبریدی در دانشگاه مک مستر کانادا آغاز خواهد کرد.

همچنین در زمینه سلامت، “ماتیو فارر” صاحب کرسی تحقیقات عالی کانادا در زمینه نوروژنتیک و علوم عصبی در دانشگاه بریتیش کلمبیا بر روی اختلالات نورونی با تمرکز بر ژنتیک مولکولی و مدل سازی اختلالات حرکتی از قبیل بیماری پارکینسون مطالعه خواهد کرد.

بر اساس گزارش سی بی سی، دانشگاههای تورنتو، اونتاریوی غربی، آلبرتا، پرنس ادوارد، مک مستر، دالهوزی، و مانیتوبا از دیگر دانشگاههایی هستند که محققان برتر را از سراسر جهان جذب این برنامه علمی گسترده خواهند کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها