Skip to content

پژوهش و تجهیزات: آغاز ترخیص تجهیزات آزمایشگاهی از گمرک

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پدیده فرار مغزها در کشور وجود ندارد، گفت: در حال حاضر گردش مغزها وجود دارد که برای این منظور وزارت علوم تدابیری را برای این منظور پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی نژاد نوری در حاشیه هشتمین جشنواره دانشجویان مخترع، مبتکر و نوآور بسیجی، شاهد و ایثارگر در پاسخ به مهر افزود: تا سال گذشته تجهیزاتی که از سوی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی سفارش داده شده بود، با تاخیر به دست دانشگاهها می رسید که این مشکل برطرف شده در حال حاضر اقلام آزمایشگاهی که از خارج کشور خریداری شده است در گمرک است و به تدریج در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد.

وی عدم ترخیص تجهیزات آزمایشگاهی از گمرک را در منایع مالی دانست و افزود: این مشکل برطرف شده است و محموله های سفارش داده شده توزیع می شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه نخبگان بر اساس قانون دارای شرایطی هستند و در بنیاد ملی نخبگان نیز دارای پرونده هستند، گفت: چیزی به عنوان خروج نخبه از کشور نداریم اما اگر منظور اعزام دانشجو برای تحصیل در خارج از کشور است، این موضوع بعضا برای شوق تحصیل مبتنی بر دانش است.

آمار دقیقی از خروج نخبگان در دست نیست

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از خروج نخبگان در دست نیست، گفت: افرادی که برای تحصیل به خارج می روند برای کار به کشور بازمی گردنند که این هم روال طبیعی در همه کشورها است.

مهدی نژاد با تاکید بر اینکه فرار مغزها نداریم بلکه گردش مغزها وجود دارد، ادامه داد: این امری طبیعی است و لذا به این معنا که با عنوان فرار مغزها یاد می شود در کشور وجود ندارد.

راهکارهای جلوگیری از گردش مغزها

وی به تدابیر وزات علوم برای جلوگیری از گردش مغزها در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از این امر تلاش می شود که بسیاری از نیازهای کشور در داخل برطرف شود از این رو افزایش ظرفیت های تحصیلات تکمیلی در دستور کار قرار داده است که بر اساس ابلاغیه برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت تحصیلات تکمیلی به ۲۰ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی برسد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم توسعه شرکت های دانش بنیان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای جلوگیری از گردش مغزها نام برد و یادآور شد: توسعه شرکت های دانش بنیان با محوریت پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد با اعطای تسهیلات، اعطای امتیاز به اساتید و همچنین در اختیار گذاشتن فضا و امکانات برای دانشگاهیان امکانپذیر می شود که این امر باعث توسعه و اشتغال در شرکت های دانش بنیان خواهد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها