Skip to content

فناوریهای نوین: ایجاد بانک زیست فناوری توسط جهاد دانشگاهی

رئیس سابق جهاد دانشگاهی ایجاد بانک زیست فناوری و تاسیس بیمارستان سلول درمانی را از اقدامات مهم جهاددانشگاهی ذکر کرد و گفت: با تایید مسئولان ایجاد بانک زیست فناوری کشور به جهاد دانشگاهی سپرده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا طیبی در مراسم تجلیل از جهادگران برگزیده افزود: پس از انقلاب فرهنگی در سال ۵۹ با بیانات رهبری جهاد دانشگاهی شکل گرفت این نهاد نقش مهمی در تجهیز کشور برای رسیدن به توسعه داشت.

وی به موفقیت های جهادگران در حوزه های سلول های بنیادی، شبیه سازی، ارائه روش های نوین در درمان سرطان ها، ارائه دانش فنی در حوزه های مختلف صنعتی مانند فرستنده های مخابراتی، فیلترهای الکترواستاتیکی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: جهاد در حوزه فرهنگی علاوه بر اجرای فوق برنامه ها با حضور فعال دانشجویان، موفق به ایجاد سازمان انتشارات دانشگاهی، تشکیل سازمان فعالیت های قرآنی، ایجاد مرکز امام و انقلاب، تشکیل خبرگزاری های دانشجویی و قرآنی و مرکز گردشگری علمی و فرهنگی شده است.

رئیس سابق جهاد دانشگاهی با اشاره به خدمات این نهاد در حوزه آموزشی، خاطرنشان کرد: ایجاد ۴ موسسه آموزشی، ۴۳ مرکز علمی کاربردی و ۱۲۵ واحد آموزش های آزاد کوتاه مدت از خدمات این نهاد انقلابی است که منجر به تحصیل ۶۱ هزار دانشجو و بهره مندی ۵۰۰ هزار متقاضی از آموزش های کوتاه مدت شده است.

وی تدوین سند چشم انداز جهاد دانشگاهی در افق ۱۴۰۴ را از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی دانست و یادآور شد: در حال حاضر برنامه چهارم این سند تدوین شده که در آن شاخص های توسعه علمی و فرهنگی در آن تاکید شده است.

ایجاد بانک زیست فناوری در کشور

رئیس سابق جهاد دانشگاهی از ایجاد بانک زیست فناوری در جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: با توجه به تحریم هایی که بر علیه کشور اعمال می شود، طرحی در زمینه توسعه زیست فناوری به مسئولان ارائه شد که پس از تأیید اجرای این طرح به جهاد دانشگاهی سپرده شد.

تلاش برای راه اندازی مجتمع دارویی

وی با اشاره به توقف پروژه راه اندازی مجتمع دارویی – غذایی اظهار داشت: طی اجرای این پروژه ۴۲ نوع مواد اولیه دارویی تامین می شود که متاسفانه در حال حاضر این پروژه متوقف شده است.

طیبی با بیان اینکه راه اندازی این مجتمع یکی از پروژه هایی است که در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد، خاطر نشان کرد: امیدواریم که با پیگیری هایی که در دوره مدیریت جدید جهاد دانشگاهی صورت می گیرد این پروژه اجرایی شود.

ممیزی پروژه های تحقیقاتی در جهاد دانشگاهی

طیبی از راه اندازی قطب علمی و فناوری در جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: با راه اندازی این قطب از این به بعد کلیه پروژه هایی که قرار است در جهاد اجرایی شود، ممیزی می شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این صندوق مالی را در کلیه واحدهای جهاد دانشگاهی راه اندازی کرده ایم تا از پروژه های تحقیقاتی حمایت های مالی صورت گیرد.

برنامه های آتی جهاد دانشگاهی

رئیس سابق جهاد دانشگاهی به برنامه های پیشنهادی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: پیاده سازی ساختار جدید فرهنگی جهاد دانشگاهی بین المللی شدن فعالیت های این نهاد، ایجاد شعبه بین المللی واحد علوم و فرهنگ و ایجاد واحدی از این دانشگاه در خارج، جذب کارآموز برای دوره های آموزش های کوتاه مدت از خارج و پذیرش دومین دوره دکتری در پژوهشگاه بهداشت از برنامه های پیشنهادی در آینده است.

وی پسماندها، آب، انرژی های نو، آب شیرین کن ها و تولید گیاهان مقاوم به شوری و خشکسالی را از اولویت های علمی کشور ذکر کرد و گفت: در این راستا جهاد دانشگاهی مذاکراتی با معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص اجرای ۱۵ طرح ملی انجام داده است که امیدواریم پیگیری شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها