Skip to content

وزیر بهداشت: ضرورت ارتقای جایگاه انجمنهای علمی در توسعه نوآوری و پژوهش

وزیر بهداشت با نامگذاری دهه اخیر به عنوان دهه توسعه علمی یادآور شد: انجمن های علمی با ایجاد بسترهای مناسب می‌توانند گامهای موثری در کرسی‌های نظریه پردازی و نوآوری داشته باشند اما متاسفانه نقش انجمن‌های علمی و حوزه‌های پژوهشی هنوز بسیار کمرنگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر مرضیه وحیددستجردی در همایش ارزیابی توسعه علوم با اشاره به اقدامات انجمن‌های عملی در توسعه علوم افزود: در حال حاضر در حوزه علوم پزشکی ۱۶۰ انجمن عملی در کشور وجود دارد که این انجمن‌ها متشکل از اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی هستند و می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه علوم در کشور باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این همایش بتواند زمینه‌های لازم برای استفاده از توانمندی‌های انجمن‌های عملی را فراهم کند، افزود: انجمن‌های علمی در کشور در حوزه آموزش نقش موثری داشتند که این انجمن‌ها به ویژه در حوزه علوم پزشکی فعالیت‌های مناسبی در جهت توسعه علمی برداشته‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش انجمن‌های علمی در حیطه ارتباطات علمی با سایر کشورها خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم با برنامه ریزی و حمایت‌های مالی فعالیت‌های این انجمن‌ها را توسعه دهیم، می‌توانیم از ظرفیت‌های این انجمن‌ها در حوزه علمی بهره مند شویم.

وی همچنین با اشاره به روند تصویب نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: در حال حاضر نقشه جامع علمی کشور تدوین شده و به منظور تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار دارد. در این راستا همچنین وزارت بهداشت اقدام به تدوین نقشه جامع سلامت کرده است که برای توسعه و ارتقا هر دو نقشه نیاز به همکاری‌های انجمن‌های علمی داریم.

وی به جزئیات سند جامع سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: در این سند ارایه خدمات بهداشتی و درمانی براساس بومی‌گرایی دیده شده است که امیدواریم با همکاری انجمن‌ها ساز و کارهای لازم در این حوزه فراهم شود.

وزیر بهداشت ایجاد شبکه‌ای از متخصصان و دانشمندان در رشته‌های مختلف را از مهمترین فعالیت‌های انجمن‌های علمی نام برد و گفت: در حال حاضر در زمینه‌های پژوهشی‌، آموزشی، نوآوری و نظریه پردازی در علوم پزشکی نقش انجمن‌ها بسیار کمرنگ است در حالیکه با همکاری این انجمن‌ها می‌توان تلاش‌های علمی فردی که در حوزه‌های علوم پزشکی اجرایی می‌شود جمع و آن را تبدیل به دستاوردهای علمی و اجتماعی کنیم.

دکتر دستجردی انجام مشاوره‌های علمی موثر را از کارکردهای این انجمن‌ها در حوزه علمی یاد کرد و ادامه داد: انجام مشاوره با دست اندرکاران انجمن‌های علمی در حوزه پزشکی می‌تواند مسایل پیش رو در حوزه سلامت را مرتفع کند.

وی همچنین با تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: همکاری‌های علمی با رویکرد خودباوری و غیرت ملی یکی از بزرگترین اهداف ما در توسعه علوم است که با همکاری انجمن‌های علمی می‌توانیم جایگاه خود را به عنوان رتبه اول در منطقه و احراز جایگاه مناسب در دنیا در حوزه‌های علمی به دست آوریم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها