Skip to content

مجلات پژوهشی: ۲۲ نشریه علوم پزشکی ایرانی در ISI

دبیر کمیسیون نشریات وزارت بهداشت از تدوین نقشه جامع نشریات علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: این نقشه جامع به عنوان بخشی از نقشه جامع سلامت محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی اکبری ساری در حاشیه همایش سراسری معاونان پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به نهایی شدن نقشه جامع سلامت به عنوان یک سند بالادستی، سعی کردیم نقشه جامعی برای نشریات تدوین کنیم که شاخصهای یک نشریه خوب و شاخص‌های کیفی و کمی آن مشخص ‌شود.

وی افزود: در نقشه جامع نشریات علوم پزشکی مشخص می‌شود که تا پایان سند چشم انداز چه تعداد نشریه باید در حوزه علوم پزشکی کشور فعالیت کنند و از این تعداد، چند نشریه در چه پایگاه‌های بین‌المللی نمایه شوند. همچنین تعداد مقالات نشریات، تعداد ارجاعات به مقالات و تعداد نشریات در موضوعات خاص در این نقشه مشخص خواهد شد.

دکتر اکبری ساری اظهار داشت: کیفیت مقالات و نشریات برای ما اهمیت دارد و باید تلاش کنیم همزمان با ارتقای کمی، کیفیت را هم افزایش دهیم.

وی از صدور مجوزها بر اساس نقشه جامع نشریات خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۶۳ نشریه علوم پزشکی در کشور وجود دارد که از این پس صدور مجوز تابع نقشه خواهد بود.

دبیر کمیسیون نشریات وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت الکترونیکی شدن نشریات علوم پزشکی یادآور شد: تاکنون بیش از ۱۳۰ نشریه علوم پزشکی کشور، الکترونیکی هستند و در نقشه جامع نشریات نیز تاکید زیادی بر الکترونیکی شدن نشریات، دسترسی کامل و قابلیت جستجو وجود دارد.

وی افزود: در سال ۸۶ حدود ۱۷ نشریه کاملا الکترونیکی بود که اکنون این تعداد به بیش از ۱۳۰ نشریه رسیده است که حدود ۹۰ درصد نشریات را شامل می‌شوند. البته تمامی نشریات سایت اینترنتی دارند اما تعدادی فعال نبوده و استاندارد نیستند.

دکتر اکبری ساری در خصوص رشد نمایه شدن نشریات علوم پزشکی کشور در پایگاه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰ نشریه در “اسکوپوس”، ۳۵ نشریه در Embase و ۲۲ نشریه علوم پزشکی در ISI نمایه شده است که برای اولین بار ۱۱ نشریه علوم پزشکی کشور در ISI توانسته اند ضریب تاثیر دریافت کنند.

 

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها