Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: ثبت ۷۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه تهران طی ۲ سال گذشته

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به حضور شرکت های دانش بنیان در دانشگاه تهران گفت: طی دو سال گذشته ۷۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۷ شرکت موفق به ارائه محصولات خود شده اند.

دکتر فرهاد رهبر در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای علمی دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، هدف از برگزاری نمایشگاه را معرفی توانمندی ها و اقتدار علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران خواند و گفت: با گسترش همکاریهای مشترک طی دو سال گذشته دستاوردهای جدیدی بوجود آمده که با ایجاد این هم افزایی امکان درخشش علمی دو دانشگاه در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی بیش از گذشته فراهم می شود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: سهم تولیدات علمی کشور طی ۱۵ سال اخیر با رشد خوبی مواجه شده به طوریکه سهم تولیدات علمی این دو دانشگاه از تولیدات علمی جهان از مرز یک درصد گذشته است و در حال حاضر ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور نیز متعلق به دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران است.

وی افزود: سالانه بیش از ۵ هزار پایان نامه و رساله در دانشگاه تهران ارائه می شود که با تجمیع پایان نامه ها و رساله های دانشگاه علوم پزشکی تهران این تعداد به بیش از ۱۰ هزار مورد می رسد که اگر در هر یک از تحقیقات نیازهای جامعه مورد بررسی قرار گیرد می توان علاوه بر حل مشکلات موجود، مرزهای دانش را نیز درنوردید.

وی یادآور شد: ما جزء کشورهایی هستیم که توانستیم سهم علمی خود را ۷۰ برابر کنیم و در صورتی که با همین شیب حرکت کنیم قاعدتاً قبل از افق چشم‌انداز به اهداف ترسیم شده خواهیم رسید.

دکتر فرهاد رهبر درباره کسب رتبه در میان دانشگاههای برتر دنیا خاطرنشان کرد: ‌امروزه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از کمیت‌گرایی به سوی کیفیت گرایی سوق یافته و دوره شمردن مقاله به اتمام رسیده و باید کیفیت مورد ارزیابی قرار گیرد. شاخص‌های رتبه‌بندی در دنیا در حال تغییر است و هر چه بیشتر به سمت کیفی کردن مقالات حرکت کنیم باید نگاهی نیز به داخل داشته و بتوانیم پاسخگوی نیازهای داخل کشور باشیم.

وی درباره میزان قراردادهای پژوهشی دانشگاه با صنعت گفت: سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی و صنعت منعقد شده که حدود نیمی از آن تحقق پیدا کرده و محصولات آن تحویل جامعه و صنعت شده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها