Skip to content

پژوهشهای بالینی: تولید ۶ داروی بیوتکنولوژی جدید در سال جاری

وزیر بهداشت با اشاره به تولید داروهای بیوتکنولوژی در دنیا و لزوم حرکت جدی ایران در این حوزه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ دارو در کشور بر پایه بیوتکنولوژی تولید می شود و ۶ داروی جدید دیگر نیز تا پایان سال تولید خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مرضیه وحیددستجردی در نشست بررسی راهکارها و برنامه ریزی جهت توسعه بیوتکنولوژی پزشکی در مقابل تحریم ها افزود: ۱۲ داروی بیوتکنولوژیکی که در کشور در حال تولید است، به حدود ۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی منجر شده است.

وی افزود: علاوه بر اینها ۹ تا ۱۱ داروی دیگر نیز مورد سرمایه گذاری قرار گرفته اند که ۶ قلم از آنها با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری مراحل مختلفی را برای ورود به بازار دارویی طی می کنند و تا پایان امسال وارد بازار می شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به حرکت تولید داروها از مواد شیمیایی به مواد بیوتکنولوژیک یادآور شد: امروزه از میان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بازار اقتصاد دارویی دنیا، ۵۳ هزار میلیارد تومان به داروهای بیوتکنولوژیک اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که در سال های آینده، داروهای بیوتکنولوژیک ۵۰ درصد داروهای دنیا را تشکیل دهند که این موضوع هزینه های تولید و مصرف داروها را بیشتر می کند.

دکتر وحیددستجردی یادآور شد: در حال حاضر ۱۴۰ داروی بیوتکنولوژی که از سوی چند کشور دنیا تولید می شود، ۸۵ درصد سهم دارویی در حوزه بیوتکنولوژی را برعهده دارند و در آسیا نیز پنج کشور ژاپن، کره جنوبی، چین، هند و ایران در عرصه تولید داروی  بیوتکنولوژی فعال هستند.

وی گفت: در حال حاضر برای ۷ داروی وارداتی ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می کنیم و تنها واردات فاکتورهای ۷ و ۸ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.

وزیر بهداشت افزود: نمونه دیگر آن داروی هرسپتین برای درمان سرطان سینه است که هر دوره درمانی آن ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه بیمه ها نیز این داروها را متقبل نمی شوند هزینه های آن برای مردم بسیار کمرشکن است از سوی دیگر ۷ هزار مورد در سال ابتلا به سرطان سینه داریم که این موضوع هزینه های زیادی را به این گروه از بیماران تحمیل می کند.

وی گفت: در صورتی که در پنج سال آینده روند تولید داروهای بیوتکنولوژیک در دنیا به این شکل ادامه یابد برای واردات این داروها نیاز به یک هزار میلیارد تومان ارز داریم که این موضوع بسیار برای کشور مشکل ساز است و نظام دارویی را مختل می کند.

دکتر وحیددستجردی سرمایه گذاری در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی را ناکافی دانست و گفت: براساس برنامه چهارم توسعه و سند ملی زیست فناوری باید ۴۰ داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید کنیم و ۳۰ درصد ارز بری کشور را در حوزه دارو کاهش دهیم که این دو محقق نشده است و نیاز است که با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وی با اشاره به نیروی انسانی موجود در این حوزه یادآور شد: ۱۵ سال پیش تنها ۴ نفر در کشور در حوزه داروهای بیوتکنولوژی فعال بودند اما اکنون ۱۰۹ نفر در این حوزه فعال هستند به طوریکه مقالات این حوزه نیز رشد خوبی داشته اند و از ۶ مقاله در ۱۵ سال پیش به ۵۰۰ مقاله در سال گذشته رسیده ایم.

وزیر بهداشت از حوزه های اجرایی خواست که زمان پروسه بررسی کیفیت داروهای تولیدی در داخل کشور را کاهش دهند و گفت: برخی کارهای بزرگ فرایند طولانی دارند که معاونت غذا و دارو باید آن را کوتاه کند و کارآزمایی بالینی را نیز همزمان با سایر بخشها انجام دهد.

وی گفت: باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و با استفاده از شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد این حرکت بزرگ در کشور را توسعه دهیم انتظار از استادان و محققان این است که تولید و صادرات داروها را با سرعت بیشتری پیش ببرند.

دکتر وحیددستجردی درباره تاثیر تحریمها بر تولید داروها در کشور گفت: تحریم ها نه تنها تاثیر منفی نداشته بلکه تاثیر مثبت نیز داشته است و باعث شده که همت محققان بیشتر و در هر دوره ای داروهایی در کشور تولید شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها