Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: پنجاه هزار شرکت دانش بنیان ایرانی در افق سال ۱۴۰۴

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هر یک از نخبگان با شرکت در تعاونی های دانش‌بنیان و ارایه طرح‌های خود می‌توانند از تسهیلات بانک توسعه صنعت برخوردار شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نسرین سلطان خواه در جشنواره جهادگران علم و فناوری با تاکید بر ظهور دستاوردهای علمی در جامعه و زندگی مردم یادآور شد: در این راستا معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان رویکردهایی برای پشتیبانی از دستاوردهای نخبگان داشته اند.

معاون فناوری ریاست جمهوری ایجاد دفاتر استانی بنیاد نخبگان را از جمله این دستاوردها ذکر کرد و اظهار داشت: در این دفاتر اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های استانی اختراعات کردیم و در کنار آن کمیته‌های تخصصی برای ارزیابی علمی ایجاد شده است.

وی در این باره توضیح داد: ‌در حال حاضر طرح‌هایی که به ثبت می‌رسند طرح‌های اعلامی و خوداظهاری هستند که برای ثبت رسمی آن نیاز به ارزیابی‌های علمی وجود دارد که این کمیته‌ها وظیفه ارزیابی طرح‌های پژوهشی برای ثبت طرح‌های تحقیقاتی را بر عهده دارند.

دکتر سلطانخواه اضافه کرد: پایین ترین سطح ارزیابی سطح ۳ است که به صاحبان ایده در این سطح از ۳ تا ۵ میلیون تومان اعطا خواهد شد طرح‌های سطح ۲ نیز تا سقف ۲۰ میلیون تومان حمایت می‌شوند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید براینکه طرح‌هایی که در سطح یک قرار می‌گیرند طرح‌هایی هستند که برای تجاری سازی آماده شده‌اند یادآور شد: برای این دسته از اختراعات که به مرحله تجاری سازی رسیده‌اند تمهیدات خاصی در نظر گرفته شد که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره نوآوری و فناوری اشاره کرد.

وی با اشاره به این جشنواره در دوره قبل خاطرنشان کرد: در جشنواره نوآوری و شکوفایی دهه فجر سال گذشته ۶۰۰ طرح اختراعی ارایه شد که از این تعداد ۴۰۰ طرح برای تجاری سازی در نمایشگاه عرضه و دو طرح نیز اقدام به ثبت بین‌المللی شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دومین جشنواره حدود ۴/۳ میلیارد تومان قرارداد تجاری سازی طرح‌های پژوهشی شد، اضافه کرد: سومین جشنواره نوآوری و شکوفایی در دهه فجر امسال برگزار خواهد شد.

دکتر سلطان خواه با اشاره به جزئیات سومین جشنواره نوآوری و شکوفایی توضیح داد: این نمایشگاه در سه بخش تایید علمی اختراعات، تجاری سازی طرح‌ها و طرح‌های تجاری شده برگزار خواهد شد و از مسئولان بسیج علمی کشور نیز خواسته می‌شود تا دستاوردهای علمی خود را در این نمایشگاه عرضه کنند.

وی همچنین تصویب لایحه شرکت‌های دانش‌بنیان را از اقدامات این معاونت در جهت حمایت از طرح‌های پژوهشی نام برد و ادامه داد: لایحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مجلس به تصویب رسید که بر اساس این قانون صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومان شکل می‌گیرد.

دکتر سلطانخواه وظیفه اصلی این صندوق را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: در نقشه جامع علمی کشور پیش‌بینی شده است تا در افق ۱۴۰۴، ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور شکل بگیرد که با اقداماتی که در این راستا صورت گرفته امیدواریم به این تعداد از شرکت‌های دانش‌بنیان دست یابیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها