Skip to content

بودجه پژوهش: سه درصد از تولید ناخالص داخلی در برنامه پنجم توسعه به حوزه پژوهش اختصاص خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سه درصد از تولید ناخالص داخلی در برنامه پنجم توسعه به حوزه پژوهش اختصاص خواهد داشت و کمیسیون نیز به زودی آیین‌نامه مربوط به این حوزه را تدوین خواهد کرد.

نورالله حیدری‌دستنایی با تاکید براینکه جایگاه بخش پژوهش در کشور نسبت به گذشته بهتر شده است، اظهار داشت: اگر ما مقایسه‌ای با سال‌های گذشته داشته باشیم، شرایط فعلی حوزه پژوهش امیدوارکننده است اما تا نقطه مطلوب و جهانی هنوز فاصله داریم.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس، افزود: به دلیل تاکیدهای فروان از سوی مقام معظم رهبری، مجلس و همچنین دولت، ما شاهد نوآوری‌های زیادی در زمینه پژوهش هستیم.

وی همچنین به اهرم‌های نظارتی بر این حوزه اشاره کرد و گفت: یک اهرم نظارتی در خود قوای سه گانه وجود دارد که در حیطه اختیارات خود بر فعالیت‌های پژوهشی نظارت می‌کنند.

حیدری ادامه داد: مجلس نیز به دلیل ماهیت نظارتی عام و فراگیری که دارد، ضمن نظارت درونی که همان مرکز پژوهش‌ها است، کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز به طور مشخص بر حوزه پژوهش در دولت و قوه قضاییه نظارت دارد.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه کمیسیون آموزش نیز به چند طریق این نظارت را انجام می دهد، افزود: یکی از این راه‌ها بودجه سنواتی است که در بحث بودجه قید می‌کنیم که دولت موظف است در پایان هر ۶ ماه و در ۲ نوبت نتیجه اقدام‌های خود در حوزه پژوهش را ارائه کند.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ، اضافه کرد: ما همچنین نمایندگان دستگاه‌ها را بنا به اقتضا و مورد به مورد به کمسیون دعوت می‌کنیم و از آنها اطلاعات لازم را دریافت می‌کنیم.

حیدری با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون به طور تصادفی از مراکز پژوهشی بازدید می‌کنند، افزود: ما نمایندگانی را از سوی کمیسیون به مراکز پژوهشی مختلف به طور تصادفی و نمونه‌ای اعزام می‌کنیم تا نظارتی منسجم‌تر داشته باشیم اما در عین حال نیازمند اطلاعات جامع‌تری هستیم.

وی گفت: در برنامه پنجم توسعه تاکید شده است که سه درصد از تولید ناخالص داخلی به حوزه پژوهش اختصاص پیدا کند و به دلیل بالا بودن این رقم، نظارت بیشتر و بهتری لازم است و البته کمیسیون آموزش نیز درصدد تدوین آیین‌نامه‌ای در همین رابطه است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها