Skip to content

نوآوری: ایجاد اولین “منطقه ویژه علم و فناوری” کشور در اصفهان

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم از ایجاد اولین منطقه ویژه علم و فناوری کشور در اصفهان خبر داد و گفت: ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در اصفهان فرصت خوبی برای پیوند و همگرایی مراکز علمی و پژوهشی و صنایع و نیازهای اجتماعی است.

دکتر محمد مهدی نژاد نوری افزود: قانون “تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری” در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد و در حال حاضر مراحل اجرایی برای راه اندازی اولین منطقه ویژه علم و فناوری در اصفهان در حال ساماندهی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح برخی شاخص های کمی و آماری در حوزه پژوهش و فناوری با بیان این که توسعه‌ پارک‌های علم و فناوری کشور در دستور کار جدی است، در اعلام آمار پارکهای علم و فناوری استانها گفت: پارکهای علم و فناوری در استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی، همدان، گیلان، سمنان، خراسان رضوی، یزد، بوشهر، فارس و مرکزی فعال هستند و شرکتهای زیادی در آنها فعالیت می کند.

وی افزود: پارکهای علم و فناوری در استانهای زنجان، کرمانشاه، تهران و قزوین در درون دانشگاهها شکل گرفته است که اعتقاد داریم باید مستقل و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت کنند نه در درون دانشگاهها.

دکتر مهدی نژاد نوری با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه در ۳۱ استان کشور حداقل یک پارک علم و فناوری تاسیس می شود، افزود: پارک علم و فناوری در استانهای خراسان جنوبی، خراسان شمالی و مازندران در مرحله تاسیس هستند. یعنی مجوز این پارکهای علم و فناوری صادر شده، اعتبار اولیه ای برایشان تعیین شده و مکان مشخصی نیز دارند. پارکهای علم و فناوری گلستان، لرستان، کردستان و قم نیز در حال پیگیری برای اخذ مجوز است.

وی اضافه کرد: تا پایان سال گذشته ۱۹۸۲ شرکت در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مستقر بوده و این میزان در سال ۸۹ افزایش داشته است.

دکتر مهدی نژاد نوری با بیان این که در حال حاضر ۱۱۳ قطب علمی در کشور وجود دارد اظهار کرد: عمده وظیفه‌ این قطبهای علمی، تولید علم بر اساس اولویت های کشور است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اگفت: در حال حاضر ۴۴۰ مجله علمی پژوهشی و ۹۱ مجله علمی ترویجی در کشور وجود دارد که در احکام برنامه پنجم توسعه تکلیف شده که تا پایان برنامه پنجم باید این تعداد به دو برابر افزایش پیدا کند. وقتی تعداد مجلات پژوهشی زیاد شود یعنی تعداد اعضای هیئت علمی در کشور که دارای مرتبه استادیاری یا دانشیاری شده اند بیشتر شده است.

وی افزود: معاون پژوهشی وزیر علوم درباره‌ی تعداد مقالاتی که در ISI تا پایان سال ۸۸ نمایه شده است، گفت: ۱۴ هزار و ۷۱۵ مقاله در ISI و ۵ هزار و۸۶۰ مقاله در ISC نمایه شده است. همچنین در خصوص مقالات محققان کشور که در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ارائه شده‌اند، اظهار کرد: ۱۹ هزار و ۵۴۴ مقاله در کنفرانس‌های ملی و ۱۴ هزار و ۵۰۱ مقاله در کنفرانس های بین‌المللی داخلی و خارجی  تا پایان سال ۸۸ارائه شده است.

دکتر مهدی‌نژاد با اشاره به نقش انجمن‌های علمی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۳۳ انجمن علمی فعال در کشور وجود دارد که امیدواریم در پایان برنامه پنجم توسعه جایگاه این انجمن ها برای تولید استانداردهای علمی و بحث مرجعیت علمی بیشتر شود.

جدول برخی شاخص های آماری در حوزه علم و فناوری

تعداد

 

نام شاخص

 

ردیف

 

۱۷

 

تعداد پارکهای علم و فناوری دارای مجوز

 

۱

 

۱۹۸۲

 

تعداد شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد

 

۲

 

۱۱۳

 

تعداد قطب های علمی

 

۳

 

۴۴۰

 

تعداد مجلات علمی پژوهشی

 

۴

 

۹۱

 

تعداد مجلات علمی ترویجی

 

۵

 

۱۴۷۱۵

 

تعداد مقالات نمایه شده در ISI  تا پایان سال ۸۸

 

۶

 

۵۸۶۰

 

تعداد مقالات نمایه شده درISC  تا پایان سال

 

۷

 

۲۳۳

 

تعداد انجمن های علمی

 

۸

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها