Skip to content

فناوری تجهیزات پزشکی: محققان ایرانی به فناوری ساخت دستگاه لقاح مصنوعی دست یافتند.

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فناوری ساخت دستگاه لقاح مصنوعی با نام “سینا ۱۰۱ ” دست یافتند. این دستگاه سال آینده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مرحله آزمون با سلول انسانی می رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سرپرستی دکتر سیدمهدی رضاعی موفق شدند با استفاده از ایجاد حس حرکت در مقیاس میکروسکوپی و کنترل از راه دور علاوه بر افزایش موفقیت در مرحله نخست، احتمال کاشت موفقیت آمیز جنین در رحم مادر را نیز به علت جلوگیری از تغییر شکل سلول در هنگام بارورسازی بالا ببرند.

دکتر سید مهدی رضاعی – رئیس پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به سابقه این طرح تحقیقاتی گفت: این برای اولین‌بار در دنیا بود که ما موفق شدیم عملیات تزریق داخل سلولی را با “پس خوراند” (فیدبک) نیرو در مرحله نیمه صنعتی انجام دهیم این در حالی است که در دیگر مراکز تحقیقاتی دنیا، این فرآیند هنوز وارد مرحله نیمه صنعتی نشده است.

وی افزود: خوشبختانه طرح “سینا ۱۰۱” هم اکنون در مرحله نیمه صنعتی به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال پیشرفت و قرار است ۳ دستگاه برای مراکز ناباروری این دانشگاه ساخته شده و پس از کارآزمایی ساخت دستگاه وارد مرحله صنعتی شود.

دکتر رضاعی مهمترین بخش این دستگاه را احساس برخورد سوزن با سلول در دست کاربر ذکر کرد و گفت: ما نیروی برخورد را که بسیار جزئی (چند میلی نیوتن) است بزرگ‌نمایی می‌کنیم (در حد چند نیوتن) به این ترتیب کاربر می‌تواند کاملا لحظه برخورد سوزن با جدار تخمک را احساس می‌کند و می‌تواند کنترل بیشتری داشته باشد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: آزمایش‌های انجام شده روی خاویار ماهی بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و ما امیدواریم با کمک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به کار گیری سینا ۱۰۱ در ۳ مرکز ناباروری، میزان موفقیت عملیات IVF را افزایش دهیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها