Skip to content

قطبهای علمی: ارائه تکنیکی جدید برای رفع بیماری مادرزادی کلیه توسط پژوهشگران کشور

رئیس قطب ارولوژی کشور از ابداع تکنیک جدیدی برای رفع تنگی لگنچه کلیه ناشی از عروق فرعی خبر داد و گفت: این مشکل ناشی از یک بیماری مادرزادی است که با ابداع یک تکنیک جدید، بدون برش اقدام به رفع تنگی لگنچه می شود.

دکتر ناصر سیم فروش در این باره توضیح داد: یکی از علل انسداد شدید کلیه، انسداد عروق فرعی است که از روی لگنچه کلیه عبور می کند.

وی با بیان اینکه در گذشته برای رفع تنگی لگنچه کلیه ناشی از عروق فرعی از طریق بریدن لگنچه کلیه (پیلوپلاستی) صورت می گرفت، اظهار داشت: در این روش پس از بریدن لگنچه و نصب سوند داخلی، مجددا به حالب دوخته می شد که عملی بسیار پیچیده و طولانی بود.

رئیس قطب ارولوژی کشور به روش ابداعی این قطب اشاره کرد و ادامه داد: در این روش ابتکاری از روش لاپاراسکوپی اقدام می شود به گونه ای که با استفاده از مونیتور چند سوراخ ۵ میلیمتری ایجاد می شود و با حدف ورید اضافی، شریان به بالا منتقل و ثابت می شود. از این طریق با رفع فشار از لگنچه تنگی برطرف می شود.

وی با اشاره به مزایای این تکنیک نسبت به روش سنتی، خاطر نشان کرد: در این روش نیازی به سیستوسکوپی بعد از عمل به منظور خارج کردن سوند داخلی ندارد، ضمن آنکه  طول عمل جراحی کوتاه و پس از انجام عمل بیمار مرخص می شود.

دکتر سیم فروش با تاکید بر اینکه در این روش برشهای اضافی در بدن برای انجام عمل مورد نظر حذف خواهد شد، خاطر نشان کرد: با عکسبرداریهای بعد از عمل و پیگیری طولانی مدت، موفقیت این عمل در اطفال و بالغین ثابت شد.

وی همچنین به ویژگیهای بیماری تنگی لگنچه کلیه اشاره کرد و با بیان اینکه این بیماری، یک بیماری مادرزادی است، افزود: در این بیماری به دلیل تنگی لگنچه ادرار از بدن خارج نمی شود و در کلیه جمع می شود در نتیجه موجب آسیب کلیه می شود.

رئیس قطب ارولوژی کشور، وجود خون در ادراد و دردهای مبهم در کلیه ها را از علایم این بیماری ذکر کرد و گفت: طبق آمارهای جهانی از هر ۲۵۰ نفر یک نفر به این بیماری مبتلا هستند و در ایران این بیماری از نوزادان ۲ ماهه تا افراد بالای ۷۰ سال مشاهده شده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها