Skip to content

وزیر علوم: جهاد علمی پشتوانه جهاد اقتصادی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاستهای تحولی اش در حوزه آموزش عالی تاکید کرد: اگر در هر یک از سیاستها نقطه ضعف یا اشکالی در عمل وجود داشته باشد باید تعصب را کنار گذاشته و اشکالات را برطرف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران دانشجو در دیدار با کارکنان ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان جهاد اقتصادی گفت: کارکنان و مدیران باید در مصرف بیت المال و اموال عمومی حساسیت زیادی داشته باشند و با مصرف صحیح و پرهیز از اسراف و اتلاف هزینه و انرژی در راستای جهاد اقتصادی حرکت کنند.

وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص پیشرفت های علمی و فناوری  کشور در سالهای گذشته مسئولیت و وظیفه ما را سنگین تر می کند لذا باید با تلاش بیشتر و ارائه برنامه های تحولی گامهای بلندتری برای تعالی کشور در سال جدید برداریم و جهاد علمی را به عنوان پشتوانه فنی و علمی جهاد اقتصادی در نظر بگیریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از گسترش هدفمند آموزش عالی، تدوین طرح آمایش آموزش عالی، بازنگری سرفصل ها و متون درسی علوم انسانی، جذب هر چه بیشتر اعضای هیئت علمی و تدوین آیین نامه های جدید آموزشی در حوزه پذیرش دانشجوی دکترا به عنوان اقدامات مفید در سال ۸۹ در حوزه آموزشی وزارت علوم نام برد.

دکتر کامران دانشجو افزود: باید تلاش شود در سال ۹۰ این اقدامات به نتیجه مطلوب برسد البته اگر در هر یک از سیاستها نقطه ضعف یا اشکالی در عمل وجود داشته باشد باید تعصب را کنار گذاشته و اشکالات را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت آموزش عالی کشور برای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است، افزود: با توجه به نیاز کشور باید بطور جدی برای استفاده بهتر و بیشتر از توان ۳۰ هزار عضو هیئت علمی و امکانات دانشگاهها و پژوهشگاهها برای توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی و افزایش پذیرش دانشجو در این دوره ها تلاش کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاههای کشور با اعضای هیئت علمی مجرب، دانشمند و متقی ظرفیت پذیرش دانشجوی در دوره های تحصیلات تکمیلی را بیش از این دارند و باید کارها را به گونه ای جلو برد که نه تنها دانشگاههای مادر بلکه همه دانشگاهها دوره های تحصیلات تکمیلی را دایر کنند، به این ترتیب هم دانشجویان داوطلب را بیشتر پذیرش کنند و هم اعضای هیئت علمی بیش از پیش به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند و مشکلات و گره های حوزه های کاربردی را حل کنند.

وی افزود: پژوهشگاههای کشور با پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور می توانند نقش مناسبی برای افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی و کاربردی کردن تحقیقات علمی داشته باشند، البته دانشگاههای کشور می توانند به ازای هر ۵ دانشجوی دکترای آموزش محور یک دانشجوی دکتری پژوهش محور پذیرش کنند به شرطی که موضوع پایان نامه در جهت درخواست  و رفع نیاز سازمان، نهاد یا دستگاه اجرایی  به عنوان کارفرما باشد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها