Skip to content

اخبار دانشگاهی: برترین دانشگاهها در ۵ رشته مهندسی را بشناسید: مقایسه اروپا و آمریکا

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تشریح نظام رتبه بندی بین المللی QS و جایگاه دانشگاههای کشورهای جهان در حوزه های فنی و مهندسی و علوم کامپیوتر، شیمی و چند رشته مهم گفت: این رتبه بندی موضوعی است و موسسات را تنها در همان حوزه ها بررسی می کند.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: البته نکته مورد توجه برای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران این است که این نظام پژوهشگاه هایی را که فاقد دانشجو هستند بررسی و رتبه بندی نمی کند اما در این موضوع چهار موسسه CERN در سوئیس، CNRS در فرانسه، انستیتو ماکس پلانک در آلمان و آکادمی علوم روسیه از این قاعده مستثنی هستند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری یادآور شد: دومین نکته مربوط است به دانشگاه هایی که تنها بر یک رشته موضوعی تاکید دارند، این موسسات تنها در همان حوزه بررسی شده و از رتبه بندی آنها در فهرست کلی دانشگاه ها خودداری می شود که البته در این زمینه هم سه موسسه، انستیتو کارولینسکا در سوئد، HEC در پاریس و Bocconi در ایتالیا از این قاعده مستثنی هستند.
وی با اشاره به نکات دیگری که در این رتبه بندی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: سومین نکته قابل توجه موسساتی است که در سطح کارشناسی یا تنها در سطح تحصیلات تکمیلی فعالیت دارند که اینها از مزایای طبیعی در حوزه هایی مانند نسبت استاد به دانشجو یا استناد به عضو هیئت علمی برخوردارند. این موسسات در رشته های موضوعی یا جداول شاخص ها قرار گرفته اما از فهرست کلی رتبه بندی دانشگاه ها حذف می شوند که البته مواردی که مستثنی شده اند عبارت است از دانشگاه کرانفیلد در انگلستان، GIST در کره جنوبی و دانشگاه جواهر لعل نهرو در هندوستان.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه وضعیت دانشگاهها را در رشته های مختلف در سطح جهان تشریح کرد. به گفته وی نقش اسنتیتو تکنولوژی ماساچوست در رشته مهندسی شیمی بسیار برجسته است به طوریکه بیش از ۱۰ درصد استادان مهندسی شیمی در ایالات متحده آمریکا از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و اعضای هیئت علمی مهندسی شیمی این انستیتو بیش از ۲۰ درصد از اعضای منتخب آکادمی ملی مهندسی آمریکا را تشکیل می دهند.
مهراد گفت: نکته جالب توجه این است که اگر شاخص استناد به اعضای هیئت علمی این مؤسسه را نادیده بگیریم، انستیتو تکنولوژی ماساچوست در جایگاه ۲۶ قرار می گیرد و کال تک در ایالات کالیفرنیا در صدر جدول می نشیند. با این وجود، شاخص اشتهار دانشگاه نشان می دهد که کیفیت عملکرد انستیتو تکنولوژی ماساچوست مورد پذیرش جامعه دانشگاهی است.
رئیس رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: گرچه دانشگاه هاروارد عملکرد خوبی از خود نشان داده و رتبه ۳ این نظام را به خود اختصاص داده است اما از نظر شاخص اشتهار رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده و از نظر شاخص معروفیت استخدام کننده رتبه اول را به دست آورده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها