Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: توسعه تعاونی‌های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اعلام اینکه نسخه جدید تعاونی های دانش بنیان در حال شکل گیری است، گفت: تدوین بسته های آموزشی، مهارتی و ایجاد شهرکهای علمی و تحقیقاتی در راستای توسعه تعاونیهای دانش بنیان در حال اجرا است.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر نسرین سلطانخواه ظهر امروز در اولین کنفرانش بین المللی ظرفیت های بخش تعاون در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جزیره کیش گفت: در امر سیاستگذاری برای هر موضوعی در کشور مستلزم داشتن اطلاعات دقیق از ظرفیت های موجود است که در این زمینه توجه به سرمایه انسانی، نیروی متخصص و ظرفیت های فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه هم اکنون ۲۴ درصد از جمعیت کشور را افراد تا ۱۴ سال و ۳۵ درصد دیگر را بین سنین ۱۴ تا ۲۹ سال تشکیل می دهند، به جوانی جمعیت ایران اشاره کرد و بیان داشت: همچنین نرخ رشد جمعیت کشور هم اکنون ۱.۲۴ و نرخ باسوادی نیز ۸۶.۹ است .
وی با اعلام اینکه تولید ناخالص ملی ۸۲۵ میلیارد دلار در سال و سرانه درآمد ناخالص ملی برای هر نفر نیز سالیانه ۵ هزار و ۲۰۰ دلار است، تصریح کرد: سهم آموزش از درآمد نیز ۴.۸ درصد و ظرفیتهای بازار در منطقه ما ۳۵۰ میلیون نفر است، همچنین امید به زندگی نیز در ایران ۷۱ سال است که این مورد برای زنان کمی بالاتر است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در سال ۲۰۱۰ سهم تحقیق و توسعه ایران در به بیش از ۱.۱ درصد رسیده است، اظهار داشت: پیش بینی شده است تا این سهم از تولید ناخالص ملی به حداقل ۳ درصد بالغ شود.
دکتر سلطانخواه با بیان اینکه با ایجاد زیرساختهای مناسب و بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۹، ۱۳۷ دانشگاه دولتی، ۵۳۷ دانشگاه غیر دولتی، ۲۵ پارک علم و فناوری، ۸۵ مرکز رشد و ۴۹۴ مرکز تحقیقاتی در کشور فعال است، گفت: با این حال این میزان باید تا ۱۴ سال آینده افزایش یابد.
وی به فعالیت بیش از ۳ هزار هیئت علمی دانشگاهی و ۲۳۸ هزار فوق لیسانس و دکتری حرفه ای در کنار بیش از ۳۵ هزار تحصیلکرده در مقطع phd و ۳۳ هزار دانشجوی تخصصی دانشگاهی اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۰ سالیانه در ایران، بیش از ۸۲۲ هزار نفر دانشجوی جدید پذیرفته می شود و از سویی بیش از ۸۴۳ هزار نفر نیز فارغ التحصیل می شوند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تعداد کل دانشجویانی که هم اکنون شاغل به تحصیل هستند، حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که می توان گفت تقریبا از هر ۲۱ نفر ایرانی یک نفر در دانشگاه مشغول به تحصیل است.
دکتر سلطانخواه با بیان اینکه طبق آمار سال ۲۰۱۰ جایگاه ایران در تولید علم در جهان ۲۲ بوده است، تصریح کرد: سرعت رشد ایران در تولید دانش بیش از ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد تولید علم در دنیا است .
وی با اعلام اینکه در ۵ ساله ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تعداد ثبت اختراع در کشور ما ۵ برابر فاصله سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ بوده است، بیان کرد: یکی از ماموریتهای معاونت علمی و فناوری تقویت علم، فناوری و تکمیل چرخه نوآوری است که نهایتا به تولید محصول و تجاری سازی دانش می انجامد.
سلطانخواه همچنین به موضوع تولید، اشتغال و اقتصاد اشاره کرد و افزود: تولید دانش بنیان و کسب و کار نتیجه پیوند اشتغال، اقتصاد و تولید است که در این زمینه وظیفه بنیاد ملی نخبگان استفاده از توانمندی استعدادهای برتر کشور خواهد بود.
معاون رئیس جمهور از ظرفیت ۷۴۰ هزار نفری فارغ التحصیل دانشگاهها در سال برای آغاز کار و اشتغال اشاره کرد و افزود: در این زمینه ظرفیت بالای بخش تعاون به ویژه در حوزه های دانش بنیان و فناوری مورد توجه دولت قرار دارد و ما باید در این رابطه به اشتغال در بخش های غیر دولتی فکر کنیم که نیاز به برنامه ریزی دارد.
وی به لزوم توسعه اشتغال متناسب با تخصص و مهارت اشاره کرد و اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری با همکاری وزارت تعاون نسخه جدیدتری از تعاونی ها را به نام دانش بنیان شکل داده است که این موضوع هم اکنون در حال انجام و توسعه قرار دارد بنابراین این تجربه جدیدی در قالب شرکت های دانش بنیان تعاونی با هدف توسعه فرهنگ آن در بازار کار خصوصی قلمداد می شود.
دکتر سلطانخواه اشتغال را از مهمترین محورهای فعالیتی دولت در سالهای گذشته و سال جاری اعلام کرد و افزود: در نردبان اشتغال تعاونی های دانش بنیان یک پله بالاتر از بنگاههای زودبازده قرار دارند چون دارای ارزش افزوده بیشتری هستند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در تدوین اساسنامه تعاونی های دانش بنیان به نکاتی مانند محور قرار گرفتن نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی توجه شده است گفت: اعطای تسهیلات به تعاونیهای دانش بنیان نیز در دست تهیه و اجرا است.
وی با اعلام اینکه ممکن است در ایجاد تعاونیهای دانش بنیان تسهیلات نقش بسیار مهمی را ایفا کند، گفت: در این راستا صندوق ضمانت توسعه تعاون به منظور صدور ضمانت نامه های بانکی برای حمایت از تسهیلات تعاونی های دانش بنیان نیز فعالیت دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها