Skip to content

نیروی انسانی پژوهش: افزایش پذیرش دکتری تخصصی همراه پژوهش به چهار هزار نفر طی ۳ سال آینده

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برای تربیت دانشجویان دکتری تخصصی همراه با پژوهش، ۴۰۰ مجوز تا کنون به مراکز تحقیقاتی اعطا شده که این تعداد تا ۳ سال آینده باید به ۴ هزار نفر افزایش یابد.
دکتر مصطفی قانعی امروز شنبه در همایش مشترک روسای مراکز تحقیقاتی و معاونین پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تالار امام خمینی افزود: از ۲۱۴ اقدام، ۸۵ مورد مربوط به وزارت بهداشت است که ۳۸ مورد آن در حال اجرا است.
وی افزود: از میان ۱۳ راهبرد ملی مربوط به اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور نیز ۱۰ راهبرد با وزارت بهداشت ارتباط پیدا می کند.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به جایگاه اول در برنامه ریزی سند چشم انداز در حوزه علمی فناوری گفت: در حال حاضر در رتبه دوم قرار داریم و این هدفگذاری را باید برای رتبه اول به مرحله اجرا در بیاوریم.
دکتر قانعی از راه اندازی سامانه مشترک آموزشی و پژوهشی در حوزه علوم پزشکی خبر داد و گفت این سامانه تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می رسد و فعالیت های آموزشی و پژوهشی در یک سامانه مشترک قابل رصد خواهد بود.
وی از تهیه نقشه جامع علمی سلامت خبر داد و گفت: در همین راستا نقشه نظام سلامت ایران در حال تدوین و علاوه بر آن برنامه اجرایی سال ۹۰ در حال تهیه است و دانشگاه ها نیز نقش علمی خود را تدوین کرده اند.
وی با اشاره به هدفگذاری برنامه پنجم توسعه در حوزه تولیدات علوم پزشکی، گفت بر اساس برنامه باید به ۲۰ هزار تولید علمی، تربیت ۲۰ هزار پژوهشگر، ایجاد ۷۰۰ پژوهشکده و ۹۰ پژوهشگاه دست یابیم که از میان این پژوهشگاه ها ۶۰ پژوهشگاه باید در حوزه های اولویت دار ایجاد شود.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به تربیت دانشجوی دکترای تخصصی همراه با پژوهش، گفت: برای تربیت این دانشجویان ۴۰۰ مجوز تا کنون به مراکز تحقیقاتی اعطا شده است و این تعداد تا ۳ سال آینده باید به ۴ هزار نفر افزایش یابد.
دکتر قانعی افزود: مراکز رشد نیز از ۷ عدد به ۲۷ عدد رسیده است و در یک سال اخیر ۱۰ شبکه تحقیقات علوم پزشکی نیز تکمیل شده اند که این شبکه ها با توجه به شخصیت حقوقی می توانند اعتبار ویژه ای را دریافت کنند.
وی با اشاره به رشد علوم پزشکی در کشور خاطر نشان کرد: ما در ۲۰۰۱ رتبه ۵۱ جهان در تولیدات علوم پزشکی داشتیم که این رتبه در سال ۲۰۰۹ به رتبه ۲۶ ارتقاء یافت و بر اساس گزارش یکی از مجلات در حوزه رتبه بندی، رتبه اول را در رشد تولیدات علمی علوم پزشکی در دنیا داشته ایم.
وی افزود: تعداد اعضای هیئت علمی علوم پزشکی در این سالها تغییری نکرده است اما تعداد مراکز تحقیقاتی در ۶ سال اخیر از ۹۹ مرکز به ۳۲۰ مرکز افزایش یافته است و ۷ درصد تولیدات علمی تولیدات پزشکی کشور از سوی مراکز تحقیقاتی انجام شده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: تولید مقالات با روند کنونی از سوی اعضای هیئت علمی کند بوده و باید با توجه به هدفگذاری ۲۰ هزار مقاله رشد سریعتری پیدا کنیم.
دکتر قانعی با اشاره به تغییر ارزشیابی مراکز تحقیقاتی اظهار داشت: از این پس ماموریت گرایی نیز در ارزشیابی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در نظر گرفته می شود که بر اساس آن تا سال ۹۵ باید ۴ هزار مقاله تولید شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات نمایه کردن مجلات یادآور شد: هم اکنون۶۷ مجله ایرانی علوم پزشکی در سایت های بین المللی نمایه شده است اما این روند به نسبت کشور ترکیه کند است.
دکتر قانعی از توزیع ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح پژوهانه خبر داد و گفت: این اعتبار برای دستیاران بالینی و دانشجویان دکترای تخصصی هزینه شده است.
وی یادآور شد: مراکز رشد در بیمارستانها نیز باید اولویت فناوری را در صدر اولویت های خود قرار دهد و در همین رابطه بین وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قراردادی منعقد شده است تا اولویت های فناوری در مراکز رشد اجرایی شود.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت تولید واکسن و پیشرو بودن ایران در این حوزه از اعلام فراخوان تولید واکسن تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: ما در این زمینه پیشتاز بوده ایم و باید بتوانیم دوباره به این حوزه برگردیم.
دکتر قانعی گفت: “اتاق تمیز” در تولیدات دارویی نقش مهمی دارد و تا کنون ۵ دانشگاه به اتاق تمیز مجهز شده اند و در همین رابطه اگر یک دانشگاه بتواند محصول تولید کند این فناوری را در آن ایجاد خواهیم کرد.
وی همچنین صرفه جویی ارزی با استفاده از داروهایی با فناوری پیشرفته را از اولویت های مهم معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برشمرد و گفت: در سال گذشته به اندازه بودجه یک سال فناوری توانستیم صرفه جویی ارزی با تولیدات این داروها داشته باشیم. اما با وجود اینکه ۲۴۰ داروی فناوری پیشرفته در جهان تولید می شود ما تا کنون تنها ۱۲ دارو تولید کرده ایم که باید رشد بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها