Skip to content

اطلاع رسانی پژوهشی: سامانه ملی مدیریت اطلاعات پژوهشی پزشکی رونمایی شد.

مدیر کل دفتر توسعه انتشارات علمی وزارت بهداشت از رونمایی سامانه ملی مدیریت اطلاعات پژوهشی پزشکی خبر داد و گفت: با این سامانه ۶ راهبرد ملی از راهبردهای نقشه جامع علمی کشور اجرایی می شود.
مهندس ابوالفضل رضایی در همایش مشترک روسای مراکز تحقیقاتی و معاونین پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به رونمایی این سامانه ملی خاطر نشان کرد: این بانک اطلاعاتی جامع دارای بیش از ۱۵ پورتال جامع اطلاعاتی است که در آن اطلاعات کامل دانشگاه ها، پژوهشگران، پایان نامه ها و … وجود دارد.
وی اضافه کرد: با اجرای کامل این سامانه کلیه اطلاعات مقالات، پایان نامه ها و توانمندی پژوهشی حوزه علوم پزشکی قابل دسترسی خواهد بود.
مهندس رضایی یادآور شد: با راه اندازی این سامانه علاوه بر ارتقاء رتبه علمی، تولیدات پژوهشی نیز نمایه سازی می شود و توان و اقتدار علمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم پزشکی به نمایش گذاشته می شود.
وی ایجاد ظرفیت نمایه سازی، تولیدات علمی کشورهای همسایه و ایجاد یک برند بین المللی در حوزه مدیریت اطلاعات پژوهشی را از دیگر دستاوردهای ایجاد این سامانه برشمرد.
وی افزود: این سامانه به ما این قدرت را داده است که بتوانیم در برابر نمایه های بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم بطوریکه با مسئولان web of science توافق کردیم که با توجه به توانمندی کشور مجلات ایرانی واجد شرایط به صورت یکجا نمایه شوند و نه تک تک.
مهندس رضایی گفت: این سامانه امروز رونمایی و تا پایان سال بخش های جزئی آن تکمیل می شود. در صورت تکمیل این سامانه هیچ سامانه دیگری با این توانمندی در حوزه علوم پزشکی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به برخی جزئیات سامانه یادآور شد: ۵ هزار آزمایشگاه در سیستم مرکزی این سامانه حضور دارند، سامانه روال ساز داوری تولیدات پژوهشی، پورتال نشریات، پورتال شبکه های تحقیقاتی از بخش های جزئی این سامانه است.
مهندس رضایی افزود: سیستم چند رسانه ای “مد تویوب” برای فیلم های تخصصی و جراحی ایجاد شده و محققان می توانند فیلم های تخصصی خودشان را بر روی این سایت قرار دهند همچنین برای استفاده عموم هم سیستم چند رسانه ای “مد هلث” تهیه شده که ۴۰۰ فیلم برای مخاطب آن در حوزه های بهداشتی ایجاد شده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها