Skip to content

عقدتفاهم نامه همکاری بین مرکزتحقیقات پوست وجذام ومرکز مطالعه وپژوهش پوست دانشگاه Franche-Comte

تفاهم نامه همکاری علمی بین مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز مطالعه و پژوهش پوست دانشگاه Franche- Comte فرانسه با حضور روسای دو مرکز به امضاء رسید.
در این دیدار ابتدا دکتر یحیی دولتی ضمن خوشامد گویی به پروفسور هومبرت ریاست دپارتمان پوست دانشگاه Franche- Comte فرانسه، با ابراز امیدواری به همکاری های بیشتر بین دو مرکز گفت: در ظرف مدت زمانی کمتر از یک سال از شروع همکاریهای اولیه، همکاری ها رشد سریعی داشته و امید آن است که همچنان این رشد به همین نحو ادامه و گسترش یابد.

در ادامه، دکتر فیلیپ هومبرت نیز از حضور خود در مرکز برای بار دوم ابراز خوشوقتی نمود و اظهار داشت که از سفر قبلی خود تاکنون به ۴۰ کشور خارجی دیگر مسافرت نموده است اما تنها در سفر به ایران بوده که ایچنین به گرمی از وی استقبال شده است و گفت ” ایران در قلب من است و همکاری با این مرکز یک افتخار برای اینجانب است”.
در مورد مرکز تحقیقاتی متبوع خود در شهر کوچک Besancon (بزانسون) گفت که بزرگترین مرکز درماتولوژی در فرانسه در این محل قرار داشته که حاصل کار دو پرفسور سابق این مرکز پروفسور Agache و پروفسور Legagneax در توسعه دپارتمانهای این مرکز است و سپس گفت که در این مرکز سه نوع پژوهش در حال انجام است.
در دپارتمان بیولوژی پوست، مدلهای جدید پوست ابداع می شود که مهمترین نتایج آن تولید تولید پوست فشرده بوده است که پوستی دارای خصوصیات درونی پوست بوده اگر بخواهند پوست را در محیط آزمایشگاهی مطالعه کنند به آن نیاز بوده و مطالعات معمول و هم مطالعات ایمونولوژیک را روی آن انجام می دهند. وی مورد استفاده دیگر آن را در سرطانهای پوست دانست که با افزایش سن بروز می کنند و باشل شدن پوست مدیاتورهای پوست دیگر قادر نخواهند بود که به سادگی حرکت کنند و آنها در تحقیق دیگری اثبات کردند که سلولهای فیبرو پلاست بدست آمده از خطوط کشش پوستی قدرت کشش بیشتری نسبت به فیبرو بلاستهای معمول دارا هستند و می تواند ناشی از اختلالی درآنها باشد .
دپارتمان دوم فارماکولوژی پوست بوده که به مطالعه رسوخ داروها به درون پوست در محیط آزمایشگاه و نیز بدن موجود زنده به روش میکرودیالیزیس که روشی دقیقی برای مشاهده اتفاقات بدنبال استفاده جلدی داروها بر پوست است می پردازد.
وی سپس ادامه داد که از ۴ سال پیش این مرکز دریافته است که مقدار ویتامین C پوست بصورت خطی یا افزایش سن کاهش می یابد و اکیموز دستان افراد مسن بدین دلیل است که می تواند یک اسکوروی لوکالیزه باشد و با استفاده ویتامین C در این افراد نتایج خوبی حاصل خواهد شد.
دپارتمان سوم به تحقیق در مورد داروها و مواد آرایشی می پردازد که متدولوژی و وسایل و مواد لازم برای اندازه گیری خصوصیات پوست را ابداع کرده اند و به الاستیسیته و دیگر خصوصیات فیزیکی پوست که وسایل اینگونه بررسی در ایران نیز وجود دارد می پردازد.
پروفسور هومبرت گفت که در ۱۵ سال قبل اعتقاد داشته که Cosmetology باید یک علم محسوب شده و اگر یک علم است باید متدولوژی علمی در مورد آن به کار گرفته شود و از آنجاست که یک مطالعه علمی برای هر محصول Cosmetic باید انجام شود که به معنی مطالعه بالینی دو سوکور است. وی سپس گفت که این سه شاخه پژوهش در این مرکز بوده وخوشحال خواهد شد که درهر بخشی با مرکزتحقیقات پوست دانشگاه مبادلات و همکاری های علمی داشته باشند ازجمله مطالعات بالینی که دارای اهمیت زیادی هستند.
سپس دکتر دولتی گفت که ” همچنان که در شهر Basancon ذکر کردم علم دارای مرز نیست و امیدواریم که به تحقیقات علمی مشترک دست یابیم”.

در ادامه دکتر فیروز، معاون پژوهشی مرکز، از دکتر هومبرت به دلیل قبول دعوت برای شرکت در کنگره و امضاء تفاهم نامه تشکر کرد و سپس به معرفی مرکز پرداخت.

وی این مرکزرا قدیمی ترین و بزرگترین مرکز ملی تحقیقات پوست اعلام کرد که از سال ۱۳۷۱ مشغول به فعالیت بوده و به فعالیتهای پژوهشی و نیز آموزشی جنبه های مختلف بیماری های پوستی می پردازد.

وی مرکز را مجهز به آزمایشگاه، اتاق عمل، کلینیک، لابراتوارهای هستیوپاتولوژی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی،کشت سلولی و حیوان خانه و یک کتابخانه بزرگ دانست که از اهدای کتابهای فراوانی توسط دکتر دولتی سود برده است .

وی گفت که دپارتمان DERMALAB مرکز که محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی در آن بصورت بالینی ارزیابی می شوند از فوریه سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرده است و خدمات خود را به صنعت، مراکز تحقیقاتی، کلینیسین ها و بیماران ارائه می دارد و کار آن به صورت ارائه مشاوره ، انجام پروژه های تحقیقاتی، بررسی کارآیی داروها و دیگر محصولات در بدن موجود زنده و انجام آزمایشات در خصوص ایمن بودن آنها می باشد.

وی این دپارتمان را مرکز رفرانس تعیین شده توسط وزارت بهداشت خواند که ایمن بودن و مؤثر بودن داروها و محصولات آرایشی بهداشتی را در کشور می سنجد.
دکتر فیروز اظهار داشت که این مرکز در زمینه های آموزشی نیز فعال بوده و تمامی رزیدنتهای پوست در کشور موظفند که در دوره یک ماهه این مرکز در خصوص جذام و لشمانیازیس شرکت کنند. این مرکز همچنین دوره های درماتوپاتولوژی را ارائه می نماید و برگزاری کارگاههای انجام کار بالینی صحیح (Good clinical practice) تحت نظر WHO LTDR را بعهده دارد. دکتر فیروز همچنین دیگر مراکزی که در دنیا با این مرکز دارای تحقیقات و همکاری مشترک هستند را ذکر نمود.
وی همچنین دیگر فعالیتهای مرکزرا برقراری سمینارهای سالانه درماتولوژی مبتنی بر شواهد و کنگره های درماتولوژی، مواد آرایشی و لیزر ذکر کرد.
در ادامه دکتر فیروز به ریشه کنی جذام در سطح ملی ( درسال ۱۹۹۲) در سطح استان ( درسال ۱۹۹۶) و در سطح ناحیه ( درسال ۱۹۹۷) در ایران اشاره کرد و به فعالیتهای مرکز برای تولید واکسن لیشمانیازیس یا سالک که از ۱۵ سال قبل پیگیری می شود اشاره کرد و گفت که در این بیماری در ۸۸ کشور وجود داشته و عمدتا در شش کشور دنیا از جمله ایران دیده می شود که دارای بروز سالانه ۲- ۱.۵ میلیون نفر است.
در پایان، وی به تولیدات علمی مرکز، انتشار دو ژورنال به زبانهای فارسی و انگلیسی و لوح های افتخار کسب شده مرکز اشاره نمود.
این دیدار با عقد تفاهم نامه همکاری بین دو مرکز، بازدید از قسمتهای مختلف و صرف ناهار به پایان رسید.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها