Skip to content

اخلاق پژوهش: طراحی سامانه پیشگیری از چاپ مقالات تکراری و کپی در علوم پزشکی

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به طراحی زیر ساخت پیشگیری از چاپ مقالات تکراری در علوم پزشکی گفت: سامانه مقالات علوم پزشکی در کشور مکانیزم پیشگیری از سرقت و کپی کردن مقالات را اجرایی می کند.
دکتر مصطفی قانعی افزود: سامانه اصلی مقالات علوم پزشکی کشور طراحی شده است و حدود ۵ هزار مقاله ایرانی اکنون در آن قرار دارد.
وی افزود: با همکاری دو معاونت آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بخشی از این سامانه به گونه ای طراحی می شود که از چاپ پایان نامه های تکراری پیشگیری شود.
دکتر قانعی یادآور شد: قرار است در مدت دو سال این سامانه به بخشهای متعددی مجهز شود که یکی از این بخشها پایان نامه های تکراری را مشخص می کند و همچنین بخش دیگری از سامانه نیز به حوزه سرقت مقالات و یا کپی کردن مقالات می پردازد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در حال آماده سازی و زیر ساخت اولیه این سامانه هستیم و آزمایش اولیه روی پایان نامه ها و پروژه ها در فروردین ماه ۹۱ انجام می شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: پس از نهایی شدن این سامانه به طور دائم میزان سرقت مقالات و یا کپی کردن بخشهای مقالات بدون اعلام ارجاعات، مشخص می شود.
دکتر قانعی گفت: ۵۰ هزار مقاله ایرانی اکنون در سامانه اصلی مقالات پزشکی ایران وجود دارد و هر محققی می تواند با ورود به آن، مقالات مورد نظر در حوزه خود را بیابد و مسئولان مجلات اکنون این امکان را دارند که در صورتی که یک مقاله به آنها ارائه شد پس از جستجو در سامانه جدید یا تکراری بودن آن را مشخص کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها