Skip to content

فناوری اطلاعات: ۷۴ واحد دانشگاهی به شبکه علمی کشور متصل می شوند.

۷۴ واحد دانشگاهی و پژوهشی در فاز نخست آغاز به کار شبکه علمی کشور به این شبکه متصل می شوند.

پروانه بهره برداری از نسل دوم شبکه علمی کشور با هدف تبادل سریع اطلاعات میان مراکز علمی و دانشگاهی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین و برای اجرا در اوایل تیرماه امسال به سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا شده که این شبکه، اتصال تمامی مراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی را در برنامه دارد و به اشتراک گذاری منابع علمی و اتصال به شبکه های علمی معتبر جهانی از جمله شبکه علمی اروپا از دیگر اهداف آن است.
عقد توافق سه جانبه میان سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و شرکت مخابرات ایران برای ایجاد شبکه علمی کشور، انتخاب ۱۵ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی برای اتصال به شبکه علمی کشور در تهران و معرفی به شرکت مخابرات استان تهران برای تخصیص زوج فیبر نوری اختصاصی شبکه علمی، آماده سازی بستر آزمایش سرویس‌های پیشرفته مانند کنفرانس از راه دور از جمله اقداماتی است که پس از صدور پروانه شبکه علمی کشور، در راستای ایجاد و راه اندازی این پروژه ملی انجام شده است.

این پروژه در ۴ فاز اجرایی می شود که در فاز اول طی ۶ ماه آینده مراکز علمی و پژوهشی تهران به این شبکه متصل می شوند و در فاز دوم مراکز علمی پژوهشی شهرهای بزرگ طی ۱۲ ماه، فاز سوم استانهای کشور طی ۲۴ ماه و در نهایت طی ۳۶ ماه آینده تمامی کشور به شبکه علمی کشور متصل خواهد شد که در این راستا در ابتدا اتصال ۷۴ واحد دانشگاهی پژوهشی به این شبکه مدنظر قرار گرفته است.

براین اساس دارنده این پروانه علاوه بر اتصال ۷۴ واحد دانشگاهی به این شبکه ، مجاز به ارائه سرویس‌هایی همچون خدمات صوت داخلی، شبکه خصوصی مجازی (VPN)، خدمات اینترنت، اینترانت، ویدیو کنفرانس و برگزاری آموزش‌های مجازی است. در این راستا حداقل نرخ دسترسی مراکز علمی پژوهشی به شبکه اینترنت یک گیگابیت بر ثانیه و حداقل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.
با توجه به لزوم نظارت و اعمال مقررات برای استقرار و بهره ‌برداری از شبکه علمی کشور و ایجاد بزرگراه مجازی تبادل اطلاعات برای اهالی دانش و مراکز علمی کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با بهره‌گیری از ادبیات، تفکر و قواعد رگولاتوری و رعایت اصول هفتگانه رقابت، شفافیت، انصاف، عدالت، اخلاق مداری، صراحت و نوآوری به طور مستمر نسبت به نظارت و اعمال مقررات بر دارنده پروانه این پروژه ملی اقدام می‌کند.
نظارت از راه‌های دور و نزدیک، طراحی فرم‌های پایش عملکرد، تخصیص نشانی پست الکترونیکی برای دریافت سریع گزارشات و مکاتبات و استخراج ۱۸۳ شاخص نظارتی مطابق پروانه شبکه علمی کشور از جمله مهمترین اقدامات انجام شده نظارتی بر کار دارنده پروانه شبکه علمی کشور است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها