Skip to content

مجله پژوهشی: در اوایل سال ۲۰۰۸ سمینار رتبه بندی نشریات علمی کشورهای اسلامی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری  مهر دکتر جعفر مهراد در نشست مطوبوعاتی در کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز به فعالیت های جدید کتابخانه که به تازگی بر عهده آن گذاشته شده است، اشاره کرد و گفت: کار سنجش تولیدات علمی ۵۷ کشور اسلامی به عهده کتابخانه منطقه ای گذاشته شده است و برنامه ریزی های لازم با آیسسکو در این خصوص صورت گرفته است. در اوایل سال ۲۰۰۸ نیز در ساختمان جدید کتابخانه سمینار رتبه بندی نشریات علمی کشور های اسلامی به میزبانی وزارت علوم و کتابخانه منطقه ای برگزار می شود.
وی با اشاره به سیاستگذاری و برنامه ریزی برای توسعه ISC  افزود: برای توسعه مرکز استنادی علوم شورای راهبری متشکل از معاونت پژوهشی وزیر علوم، رئیس کتابخانه منطقه ای، مدیر کل آیسسکو، مدیر کل آیسسکو در ایران، معاون پژوهشی دانشگاه تهران و کمیسیون نشریات وزارت بهداشت ایجاد شده است.
رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی افزود: در شورای راهبردی مقرر شد مجوز صدور نشریات با کمیسیون اعتبار بخشی نشریات وزارت علوم و بهداشت انجام شود و ارزیابی و رتبه بندی مجلات به عهده کتابخانه منطقه ای گذاشته شد.
وی از لحاظ شدن مقالات چاپ شده در ISC در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: از این پس ارتقای اعضای هیات علمی با توجه به مقالات و رتبه بندی آنها به عهده کتابخانه منطقه ای است و ISC در آیین نامه ارتقا نقش خواهد داشت.
مهراد اظهار داشت: همچنین از این پس سردبیران مجله موظف شدند ۱۰ درصد از هر مجله را به مقالاتی اختنصاص دهند که توسط نویسندگان خارجی نوشته شده باشند.
رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی با بیان اینکه مادامی که کار سنجش و ارزیابی اطلاعات صورت نگیرد، تهیه نقشه جامع علمی کشور نیز امکانپذیر نیست، گفت : برای تهیه نظام اطلاعات مدیریت پژهشی کتابخانه منطقه ای بزرگ ترین مرکزی است که می تواند به وزارت علوم کمک کند.
وی با اشاره به فعالیت های کتابخانه در زمینه رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام گفت: معیارهای انتخاب دانشگاه های برتر تصویب شد. هم اکنون مقرر شده است گروه هایی در کشورهای مختلف، اطلاعات مربوط به دانشگاه ها را از طریق نرم افزاری که توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی طراحی شده است و در مرکز آمار آنکارا وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی نصب می شود گردآوری و ارائه دهند.
مهراد ادامه داد: کار اعتبار بخشی برعهده موسسه پژوهش و برنامه ریزی، کتابخانه منطقه ای و مرکز آمار آنکارا است. این سه نهاد صحت اطلاعات را تعیین می کنند و پس از آن دست به گزینش می زنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت های خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: راهکارهایی برای توسعه موسسات دانشگاه آزاد اسلامی و ضابطه مند شدن آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته شده است و گروه ارزیابی علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس شاخص ها مأموریت دارد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را ارزیابی کند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها