Skip to content

فن آوری اطلاعات: استخر دانش ایجاد می‌شود

کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز که به دنبال توسعه تولید و دریافت اطلاعات به بزرگترین پایگاه اطلاعات علمی کشور تبدیل شده است  اکنون فعالیت هایی همچون ارزیابی و سنجش تولیدات علمی کشور، بخش بزرگی از رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام، توسعه ISC، ایجاد استخر دانش و … را بر عهده دارد.
به گزارش خبرگزاری  مهر، دکتر جعفر مهراد در نشست مطبوعاتی در کتابخانه منطقه ای دانشگاه شیراز در جمع خبرنگاران گفت: تمامی دانشگاههای کشور از طریق اینترنت به کتابخانه منطقه ای متصل هستند و با پرداخت حق عضویت می توانند از هر گونه اطلاعاتی بهره مند شوند. هم اکنون کتابخانه منطقه ای با بیش از ۸۰ درصد مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخل مرتبط است.
وی اظهار داشت: کتابخانه منطقه ای دارای ۱۲ شعبه در داخل کشور است. برای سال جدید نیز شعبه ای از این مرکز در هرمزگان ایجاد می شود. همچنین کتابخانه منطقه ای با پنج پایگاه عظیم اطلاعاتی جهانی در ارتباط است.
رئیس کتابخانه منطقه ای در خصوص چشم انداز کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی گفت: سه شعبه این مرکز در دانشگاه های مجازی و تشرین سوریه، ارمنستان، یمن راه اندازی شده است و ایجاد شعب در دانشگاه خارطوم سودان و اسکندریه مصر نیز در دست انجام است. همچنین مقرر شده است کتابخانه منطقه ای، کتابخانه دیجیتالی را در سوریه راه اندازی کند.
وی افزود: تغییر نام این کتابخانه به مرکز منطقه ای اطلاعات علم و فناوری به زودی انجام می شود و این مرکز قصد دارد زبان عربی را تا پاییز ۲۰۰۷ به سیستم ISC وارد کند.
رئیس کتابخانه منطقه ای شیراز گفت: همچنین شبکه علمی کتاب های ایران با سیستم نظام امانت بین کتابخانه ای در حال تدوین شدن است. از این طریق کتابخانه های کشور به این سیتسم مجهز می شوند و متقاضی کتاب می تواند از وجود کتاب در کتابخانه های مختلف آگاهی یابد. این طرح ۵۲ میلیون تومان هزینه دارد و طراحی آن برای اولین بار در ایران صورت گرفته است.
دکتر مهراد از ایجاد استخر دانش خبر داد و گفت: این استخر از نشریات علمی کشور تشکیل و به هر مجله ای که در کشور منتشر می شود متصل است و کتابخانه از تمامی جزییات مربوط به رد و قبول مجله مطلع می شود. پس از تصویب مقاله به طور اتوماتیک مقاله به کتابخانه منقل می شود.
وی افزود: این استخر دانش امکان مشاهده مجله یا مقاله را در پایگاه اطلاعاتی کتابخانه فراهم می کند.
وی در تشریح تاریخچه تأسیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز اظهار داشت: اواخر سال ۱۳۶۹ همزمان با وزارت دکتر معین در آموزش عالی، ایجاد کتابخانه منطقه ای به منظور ایجاد پایگاهی برای ماشینی کردن اطلاعات مورد بحث قرار گرفت.
دکتر مهراد ادامه داد: پس از تصویب طرح ایجاد این مرکز، عقد قرار داد با کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان و از شرق با ژاپن برای دریافت اطلاعات آغاز شد و بدین ترتیب بزرگترین شبکه کتابشناختی در ایران شکل گرفت و در سال ۱۳۷۰ این سیستم راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: پایگاه های اطلاعاتی داخل کشور تولید شد و امروز کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی اولین نهاد اطلاع رسانی بین المللی است که تمامی اطلاعات تولید شده در کشور و جهان را تحت کنترل دارد. تمامی مجلات ایران و منطقه و جهان به صورت الکترونیکی در دست کتابخانه است و این مرکز حتی با کشور آمریکا نیز بزرگترین قراردادهای اطلاعاتی را منعقد کرده است.
رئیس کتابخانه منطقه ای گفت: هزینه برای خرید و دریافت اطلاعات در این مرکز بر خلاف کنسرسیوم وزارت علوم با عقد قرارداد پس از استفاده پرداخت می شود.
ساختمان جدید کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی در دانشگاه شیراز با وسعتی معادل ۲۳هزار متر مربع در دست ساخت است. تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای ایجاد این ساختمان هزینه شده است و برای اتمام آن به ۱۲ میلیارد دیگر نیاز است. ساختمان جدید کتابخانه منطقه ای ۶ ماه آینده افتتاح می شود.

 

 

 

 

 

 

 

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها