Skip to content

فناوری اطلاعات: فاز نخست شبکه علمی کشور به بهره برداری رسید.

فاز نخست شبکه علمی کشور و نیز شبکه ملی مدارس به عنوان دو دستاورد شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.
فاز نخست شبکه علمی کشور که امکان اتصال مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و حوزوی را در شهر تهران فراهم می‌کند از جمله دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات است که براساس بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه باید تا پایان این برنامه در کل کشور اجرایی شود.
مهندس علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم بهره برداری از شبکه علمی کشور را گامی به سوی تکمیل شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: این شبکه دارای هسته پرسرعت پهنای باند با حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه است که امکان ارتقای پهنای باند مراکز علمی و تحقیقاتی را با حداقل سرعت یک گیگابیت در ثانیه فراهم می‌کند.
وی اشتراک گذاری منابع و دستاوردهای علمی بین مراکز آموزشی را از دیگر ویژگی‌های این شبکه عنوان کرد و گفت: افزایش ۵۰۰ برابری سرعت دسترسی نسبت به نسل قبلی شبکه علمی کشور، امکان ارایه سرویس‌های اینترانت و اینترنت و نیز پیاده سازی این شبکه با استفاده از اینترنت نسخه ۶ از دیگر مزایای این شبکه خواهد بود.
مهندس حکیم جوادی با بیان این که امکان انتقال تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدئویی با سرعت بالا، امکان ارتباط با سایر شبکه های علمی کشور و بین‌المللی و نیز امکان پزشکی و آموزش از راه دور از طریق این شبکه فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در شبکه علمی کشور ایجاد سرویس‌های ابر محاسباتی و محاسبات توری و نیز استفاده از ابررایانه‌ها دیده شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اشتراک دستاوردهای علمی- پژوهشی بر مبنای شبکه علمی کشور تصریح کرد‌: دستگاه های اجرایی ملزم هستند تا سال سوم برنامه پنجم توسعه زیر ساخت‌های مدیریت دانش در مراکز علمی را ایجاد کنند. همچنین در فاز نخست بهره برداری از شبکه علمی کشور دانشگاه‌های مالک اشتر و امیرکبیر آموزش از راه دور اجرایی خواهد شد.
در این مراسم همچنین از فاز دوم شبکه ملی مدارس که اتصال ۳۴ نقطه آموزشی به شبکه ملی اطلاعات را ممکن می‌کند بهره برداری شد. این طرح در راستای تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها