Skip to content

اعطای نخستین دکترای افتخاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پروفسور عباس علوی استاد دانشگاه پنسیلوانیا

نخستین دکتری افتخاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بنیانگذار تصویربرداری عملکردی و استاد دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا اعطا شد.
به گزارش خبرگزاریهای مهر و ایسنا، مراسم اعطای دکتری افتخاری به دکتر علوی که از بنیانگذاران تکنیک تصویربرداری عملکردی و «توموگرافی مغز» است همزمان با اختتامیه کنگره بین المللی دانشجویان علوم پزشکی در ایران و با حضور هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
دکتر عباس علوی، استاد برجسته دپارتمان رادیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه «پنسیلوانیا» که حدود چهل سال پیش جهت تحصیل از کشور مهاجرت کرده، مصمم به کمک به آموزش پزشکان و دانشمندان ایرانی بوده و در صدد ایجاد یک مرکز تصویربرداری PETدر کشور است.
پرفسور علوی به همراه دو متخصص خارجی(دکتر کوهل و ریویچ) اولین کسانی بودند که توموگرافی از مغز و تصویربرداری از کل بدن به وسیله FDG را در دهه ۱۹۷۰ انجام دادند.
وی سال‌ها در دانشگاه پنسیلوانیا مشوق و راهنمای صدها دانشجو از پزشکان عمومی و دستیاران گرفته تا حتی پرستاران بوده است، افرادی که هم اکنون به درجات بالای علمی نائل آمده اند.
دکتر عباس علوی در تبریز متولد شد. وی در چهارسالگی پدر خود را از دست داد و از همان زمان، مادرش، به تحصیل و کسب علم وی توجه خاص داشت. با اینکه در رشته ریاضیات در کشور جایزه ملی دریافت کرده بود اما به دلیل تاثیر از پدربزرگش (پدر پدری) که در طب گیاهی دست داشت، تصمیم به دنبال کردن حرفه پزشکی گرفت. او پدربزرگ خود را هیچ گاه ملاقات نکرده اما خاطرات وی که حاوی دستورات گیاهی برای درمان امراض بود را مطالعه کرد و در خانواده خویش اولین فردی بود که وارد دانشگاه شد.
بعد از اتمام تحصیلات خود در دانشکده پزشکی تهران برای انجام وظیفه در سپاه بهداشت به یک روستای کوچک کوهستانی اعزام شد. وی به عنوان تنها پزشک آن منطقه، سوار بر اسب سفر می کرد و امراض مردم آن جا را از سرخک گرفته تا
سیاه زخم درمان می کرد.
در سال ۱۹۶۶ به آمریکا سفر کرد و دوره کارورزی (internship) و دستیاری (residency) را در بیمارستان های فیلادلفیا، دوره fellowship در زمینه خون شناسی و سرطان شناسی را در دانشگاه پنسیلوانیا و یک سال دوره دستیاری در رشته رادیولوژی را در دانشگاه هاروارد سپری کرد و سرانجام سراغ علاقه اصلی خویش در رشته پزشکی هسته‌ای رفت.
با به کارگیری PET در موقعیت های کلینیکی، وی به همراه دکتر کوهل (Kuhl) و ریویچ (Reivich)، اولین افرادی بودند که توموگرافی از مغز و تصویربرداری از کل بدن به وسیله FDG  را در دهه ۱۹۷۰ انجام دادند.
پروفسور علوی به علت علاقه شدید و حس وظیفه شناسی در امر آموزش به بیش از ۵۰ کشور دنیا به عنوان سخنران دعوت شده است.
در سالهای اخیر وی تصمیم به تربیت پزشکان و دانشمندان ایرانی گرفته و در صدد بنا کردن یک مرکز PET در این کشور است تا بلکه دین خود را به زادگاه خویش ادا کرده باشد.
از کارهای بسیار وی می توان به انتشار ۲۱۴ مقاله و پوستر و نشست علمی در دانشگاه پنسیلوانیا در پنج سال اخیر اشاره کرد.
پروفسور علوی همچنین به همراه جین برادلی – یک پزشک سرطان شناس نمونه – پایه‌گذار یک  فلوشیپ دانشجویی به نام  Bradley-Alavi، به همراه بنیاد آموزشی – تحقیقاتی  SNM، جایزه Alavi-Mandell Awards و همچنین پایه‌گذار جایزه برتر علوی (Alavi excellence  award) در رشته سرطان‌شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا است.
موسسه فرزان نیز برای ایشان و دیگر دانشمندان کشورمان در خارج و داخل کشور آرزوی توفیقات روزافزون دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها