Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: ضرورت ایجاد ۱۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان ظرف ۴ سال آینده

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حمایت مالی رئیس جمهور برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی داخل کشور خبر داد و گفت: رئیس جمهور برای حمایت از تجهیزات قول اختصاص بودجه ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان را داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد مهدی نژاد تقویت زیر ساختهای علمی را از برنامه های این معاونت در سال ۹۱ نام برد و افزود: بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس ایران در سال ۲۰۱۱ با تولید ۳۱ هزار مقاله در دنیا رتبه ۱۷ و در منطقه رتبه اول را به دست آورد ولی بر اساس پایگاه استنادی ISI ایران با تولید ۲۳ هزار مقاله علمی در دنیا در جایگاه نوزدهم و در منطقه در جایگاه دوم قرار گرفت.
معاون علمی و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه فعال سازی قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان یکی از برنامه های این وزارتخانه در سال ۹۱ است، اظهار داشت: قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان در سال ۸۹ از سوی مجلس تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. برابر قانون قرار بود اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان و آیین نامه اجرایی این قانون از سوی شورای عتف تصویب و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه قرار بود در بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان ظرف ۳ سال تامین شود، ادامه داد: برابر قانون قرار بود که مبلغ یک میلیارد دلار از فروش نفت به این صندوق اختصاص یابد ولی از آنجایی که اساسنامه این صندوق آماده نبود، این امر محقق نشد.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس باید تعداد شرکتهای دانش بنیاد به ۵۹ هزار شرکت ارتفا یابد. در فاز اول باید ۲۰ هزار شرکت راه اندازی شود و با توجه به اینکه در حال حاضر ۳ هزار شرکت در ۲۹ پارک فناوری مستقر است تلاش می شود تا ۱۷ هزار شرکت دانش بنیان ظرف ۴ سال آینده ایجاد شود.

اجرایی شدن ۴۰ طرح کلان در کشور
معان پژوهش و فناوری وزارت علوم، اجرایی کردن ۴۰ طرح کلان را از دیگر برنامه های این وزارتخانه نام برد و یادآور شد: برای اجرایی کردن این تعداد پروژه بودجه ای بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۳ تا ۵ سال در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد تفاهم نامه ها ۲۰ طرح کلان با دستگاه ها امضا شده است، خاطر نشان کرد: برخی از این طرحها مانند تولید بیولامپ (لامپ زیستی)، جت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره، ۳ پروژه در حوزه هسته ای، پروژه هایی در حوزه سایبری و علوم انسانی از جمله پروژه های کلانی بوده است که در شورای عتف تصویب و به دستگاه ها واگذار شده است.

تلاش برای تقویت انتشارات داخلی برای تولید علم
دکتر مهدی نژاد از برنامه های این معاونت در زمینه تقویت انتشارات داخلی داد و گفت: در حال حاضر برخی از پایگاه های استنادی دسترسی کشور را به منابع محروم کرده اند از این رو در صدد ایجاد انتشارات جهان اسلام و تقویت پایگاه استنادی ISC هستیم.

حمایت وزارت علوم از ساخت تجهیزات آزمایشگاهی
دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با اشاره به برنامه های وزارت علوم در زمینه توسعه زیر ساختهای پژوهش و فناوری توضیح داد: این زیر ساختها شامل آزمایشگاه های تحقیقاتی، شبکه های ارتباطی، قدرت ساخت تجهیزات، فضای کالبدی مناسب، گردش اطلاعات علمی تولید شده و به اشتراک گذاری شده می شود.

وی در این باره توضیح داد: تقویت دوره های تحصیلات تکمیلی و انجام پژوهشهای سطح بالا نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی و ساماندهی امکانانت دارد که در این زمینه شبکه شاعا راه  اندازی شد تا محققان بتوانند از تجهیزات آزمایشگاه های مراکز تحقیقاتی بهره مند شوند.

حمایت رئیس جمهور از ساخت تجهیزات آزمایشگاهی
دکتر مهدی نژاد با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در دستور کار این وزارتخانه است، اظهار داشت: در این راستا رئیس جمهور قول اختصاص بودجه ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان به وزارت علوم برای حمایت از ساخت تجهیزات را داده است.

توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: ارتقای مهارتهای دانشجویان از برنامه های ما است چرا که در حال حاضر مشاهده می شود که فارغ التحصیلان دانشگاه ها مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را ندارند از این رو درصدد هستیم تا با توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور مهارتهای آنها را در حوزه های مورد نیاز کشور ارتقا دهیم.

افزایش بودجه های پژوهشی دانشگاه ها تا ۱۰۰درصد
دکتر مهدی نژاد از افزایش بودجه های پژوهشی دانشگاه ها خبر داد و گفت: این افزایش بودجه از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد است. با توجه به اهمیت حوزه علوم انسانی برای پژوهشگاه های فعال در این زمینه افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها