Skip to content

وزیر بهداشت: ایران در زمره پنج کشور دارای پرشتاب ترین رشد مقالات در دنیاست

به گزارش  خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که  در هشتمین کنگره‌ سالیانه‌ پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور و نخستین کنگره‌ بین‌المللی دانشجویان علوم پزشکی ایران در شیراز سخن می‌گفت اظهار کرد:
تحقیقات دانشجویی، محیط آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و به ارتقا و توسعه‌ آموزش از طریق امور اجرایی منجر می‌شوند. همچنین برای حرکت در مسیر افق‌های آموزش پزشکی وعلوم پزشکی باید از تحقیقات دانشجویی که به عنوان ابزار کارساز ارتقای آموزش است بهره‌مند شویم.
وی در ادامه با بیان این‌که وزارت بهداشت از اولین موسسات دولتی معتقد به تحقیقات دانشجویی با سابقه‌ ۲۰ سال است، اظهار داشت: ترسیم چشم‌انداز ۲۰ ساله و ۵۰ ساله تحقیقات کشور، مسوولان را نسبت به رسیدگی به این امور متعهد کرده و نظام مدیریتی، آن را به عنوان تکلیف و از اهداف کمی خود قرار داده است. به طوری که بودجه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال ۸۵ با دو و نیم برابر افزایش نسبت به سال قبل (۴۰ میلیارد تومان) به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و در سال ۸۶ نیز حدود ۱۲ و نیم درصد افزایش یافته است. همچنین تمام موسسات بر اساس بند و تبصره ۹ قانون بودجه‌ ۸۶ حداقل یک و حداکثر چهار درصد از اعتبارات خود را به پژوهش اختصاص داده‌اند که نیمی از آن هم از طریق دانشگاه‌ها خرج می‌شود.
وی با اشاره به حسن نظر ریاست جمهوری در ایجاد معاونت علمی و فن‌آوری گفت: این معاونت با هدف حمایت از نخبگان و بهره‌مندی از تحقیقات کاربردی ایجاد شده که تا کنون ۴۶ طرح از وزارت بهداشت به دفتر ریاست جمهوری ارایه شده و خوشبختانه فضای کشور برای جهش پژوهشی مهیا بوده و ما کم‌کم شاهد آثار این تلاش‌ها هستیم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پژوهش نیازمند زیرساخت‌های مهمی بوده که ایجاد فرهنگ و باور پژوهش، از اساسی‌ترین رکن‌های آن است و با کاستن از انجام امور تکراری و بهره‌مندی از میان‌برهای علمی در مرزهای دانش و نوآوری‌ها حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۵ ایران دارای پرشتاب‌ترین رشد مقالات بود که در سال ۲۰۰۶ نیز جزو پنج کشور اول این گروه است و در رشته‌های علوم پزشکی شاهد رشد ۲۰ درصدی مقالات در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال گذشته در جهان هستیم.
دکتر باقری لنکرانی بابیان این‌که این تحولات، کپی‌برداری نبوده و نوآوری است، تاکید کرد: مقالات این حوزه در ۸ سال گذشته توصیفی بود اما در حال حاضر توجه به مطالعات تخصصی و علوم پایه بیشتر شده است به طوری که ایران به عنوان دومین کشور تولید کننده‌ داروی اینترفرون بتا بوده و تلاش همه‌ محققان برای بهره‌مندی از این فضای آماده می‌طلبد تا کشور را با شتاب بیشتری به پیش ببریم.
وی در عین حال تحقیقات را نیازمند طبقه‌بندی در اولویت‌های مورد نیاز کشور خواند و گفت: همان‌طور که با ارایه‌ کنگره به صورت بین‌المللی شاهد ارایه‌ مقالات علمی وکیفی بودیم، امیدواریم ایران به زودی حرف اول تولید علم را در جهان اسلام زده و جایگاه ما در جهان اسلام و عرصه‌ بین‌المللی بیش از پیش ارتقا یابد.
وزیر بهداشت در پایان با اشاره به رشد مقالات پزشکی در حوزه‌ نانوفن‌آوری اظهار کرد: خوشبختانه با ارایه‌ مقالاتی کیفی دراین حوزه از علم در جمع کشورهای خاورمیانه، اول هستیم و این به معنای آغاز اولویت‌بندی علم در مرزهای دانش است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها