Skip to content

همکاریهای بین المللی: اعطای بورس تحصیلی به پژوهشگران کشورهای در حال توسعه

معاون پژوهشی وزارت علوم پیشنهاد ایجاد صندوق حمایت از توسعه همکاری‌های فناورانه برای کشورهای در حال توسعه را از جمله راهکارهای مناسب در دیپلماسی فناوری ذکر کرد و گفت: علاوه بر این برای ارتقاء‌ سطح دیپلماسی پیشنهاد می‌شود تا به محققان و اعضای هیات علمی کشورها بورس تحصیلی اعطا شود.

دکتر محمد مهدی‌نژاد در مراسم افتتاح کارگاه بین‌المللی دیپلماسی علم و فناوری برای کشورهای در حال توسعه افزود: توسعه علم و فناوری پیشرفته در ارتقاء سطح رفاه یک جامعه و تقویت قدرت و امنیت آن نیازمند هزینه های سنگینی است که معمولاً از توان یک کشور خارج بوده و در عین حال به بازار نسبتاً بزرگ نیاز داریم تا توسعه کشور اقتصادی شود و چرخه کاملی از فناوری در کشور شکل گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه برای رفع آثار سوء فناوری‌ها نیاز به همکاری‌های جهانی است، اظهار داشت: از این رو داشتن سیاست جهانی و همکاری‌های همه کشورها برای غلبه بر مشکلات و رفع خطر سراسری ضروری است که از آن جمله می‌توان به ضایعات زیست محیطی ناشی از گازهای گلخانه‌های و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.
وی با تاکید براینکه برای همکاری‌های علمی و فناوری نیاز به رعایت برخی از  اصول و ارزش‌ها است، گفت: عدم انحصارگرایی در علم و فناوری، داشتن نگاهی نو به علم و فناوری به لحاظ استفاده از عمل و فناوری و شیوع آن در جهان،‌ به رسمیت شناختن حقوق افراد در تولید فناوری‌های پیشرفته و همکاری‌های جهانی برای مقابله با آثار و پیامدهای منفی علم و فناوری از جمله اصولی است که باید در همکاری‌های علمی به آن توجه شود.
دکتر مهدی نژاد ایجاد کمیته تخصصی دایمی برای تبادل اطلاعات و تجربیات و همچنین تدوین سیاست‌های موثر در حوزه علم و فناوری را از جمله راهکارهای کاهش آثار سوء در حوزه علم و فناوری دانست و ادامه داد: علاوه بر این علم و فناوری باید به عنوان عامل مهم امنیت ملی در تقویت صلح و دوستی در جهان به عنوان موضوع محوری توجه شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم پیشنهاد اعطای بورس و فرصت تحقیقاتی به محققان کشورها و ارتقاء سطح علمی در تعاملات مثبت را از دیگر زمینه‌های همکاری علمی میان کشورها ذکر کرد و اضافه کرد: علاوه بر این پیشنهاد می‌شود تا صندوقی برای حمایت از توسعه  همکاری‌های فناورانه و اجرای پروژه‌های مشترک با اعضا ایجاد شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها