Skip to content

همکاریهای بین المللی: رونمایی از ۲۱۷ تفاهم نامه دانشگاه تهران با کشورهای خارجی

جشن روز بین الملل دانشگاه تهران با حضور دانشجویان و استادان خارجی این دانشگاه برگزار و از ۲۱۷ تفاهم نامه این دانشگاه با برخی کشورهای خارجی رونمایی شد.
دانشگاه تهران از ۴۰۴ دانشجوی غیرایرانی ۴۳ کشور میزبانی می کند و ۲۲۵ دانشجوی خارجی پسر و ۱۵۹ دانشجوی خارجی دختر هم اکنون در حال تحصیل در دانشگاه تهران هستند که در مقاطع مختلف آموزشی تحصیل می کنند.
همچنین رونمایی از کتاب تفاهم نامه های دانشگاه تهران به عنوان یکی از اسناد تاریخی مرکز دانشگاهی از برنامه های این مراسم بود، در این کتاب ۲۱۷ تفاهنامه دانشگاه تهران با ۱۹۸ دانشگاه معتبر جهان از ۶۶ کشور به ثبت رسیده است.

در بخش دیگر این مراسم از دانشجویان برتر خارجی که اهل کشورهای سوریه،‌ لبنان،‌ فلسطین، عراق، افغانستان، چین، ژاپن، سریلانکا، یمن، مصر و سایر کشورها بودند تقدیر به عمل آمد.

از حاشیه های این مراسم می توان به انتخاب سالن نامناسب این دانشگاه برای استقبال از جمعیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره دانشجویان و استادان خارجی این دانشگاه یاد کرد.

در بخشهای مختلف این جشن برخی گروههای دانشجویان خارجی، به اجرای موسیقی زنده پرداختند که به شدت مورد استقبال دانشجویان و دوستانشان که از یک کشور بودند قرار گرفتند.

پیش بینی گنجاندن “روز بین الملل” در تقویم کشور
در این همایش همچنین رئیس مرکز همکاریهای بین المللی وزارت علوم اعلام کرد که یکی از روزهای تقویم سالانه کشور به “روز بین الملل” نام گذاری می شود.
ارسلان قربانی در دومین جشنواره روز بین الملل دانشگاه تهران با اعلام این خبر اضافه کرد:  یکی از روزهای تقویم سالانه کشور را در نظر داریم به “روز بین الملل” و با رویکرد همکاریهای جهانی به عنوان فرصت در عرصه های علمی و بین المللی اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد که حضور دانشجویان در دیگر کشورها همچنین دانشجویان غیر ایرانی در کشور ما می تواند به عنوان حلقه اصلی توسعه همکاری های بین المللی و مدیریت چرخه مغزها ایفای نقش کند و در انتقال دانش و تجربیات ایران به سایر کشورها تاثیر دارد.
قربانی ضمن قدردانی از اقدام دانشگاه تهران برای در نظر گرفتن یک روز به نام روز بین الملل تاکید کرد که این اقدام باید برای سایر دانشگاهها الگو باشد.
این مقام مسئول وزارت علوم از جذب دانشجویان خارجی به عنوان یکی از برنامه های این وزارتخانه و هدف برنامه پنجم توسعه کشور یاد و اعلام کرد که گسترش همکاریهای علمی، بین المللی و فناوری با همه کشورها در دستور کار قرار دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها