Skip to content

اخبار دانشگاهی: دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد پس از ربع قرن از ایجاد آن

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر تقی براتی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری دستاوردهای پژوهشی بزرگداشت ربع قرن فعالیت های این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از افتخارات غیر قابل انکار انقلاب و فرزند انقلاب است که تاسیس آن همزمان با جهاد دفاع مقدس به عنوان جهادی دانشگاهی، ‌علمی و فنی بود.
وی افزود: در آن زمان جمعیت دانشجویی کشور ۱۶۵ هزار نفر با رشد جمعیت ۹/۳ تا ۴ درصد بود اما به دلیل مشکلات عدیده ادامه تحصیل، دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت مردم و به صورت غیرانتفاعی آغاز به کار کرد اما آنچه به دست می‌آید فقط باید در همان موسسه هزینه شود.
وی در ادامه گفت: امروزه وظیفه تربیت بیش از ۵۰ درصد از نیروهای متخصص را برعهده دارد که با قبول این تعبیر که این نیروها سرنوشت کشور هستند، نیمی از سرنوشت کشور در این دانشگاه رقم می‌خورند ، به طوری که در دهه اول از کمترین ظرفیتها استفاده شد اما در دهه دوم به ظرفیت سازی و در دهه سوم به کیفیت پرداختیم.
وی دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگترین قطب علمی جهان خواند و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با ۳۵۰ واحد ، ۲۴ هزار عضو هیات علمی تمام وقت، یک میلیون و ۹۰۰ هزار فارغ التحصیل، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در ۱۲ میلیون مترمربع مساحت، ۶۰۰ مدرسه، ۱۰ مجتمع بیمارستانی و ۳۱ هزار پرسنل ، ۴ واحد در کشورهای انگلستان، امارات، تانزانیا و لبنان، به عنوان بزرگترین قطب علمی و مرکزی علمی ــ فنی منحصر به فرد جهان شناخته می‌شود.
دکتر ترابی در خصوص سیاستهای مورد نظر دانشگاه در حوزه معاونت پژوهشی به مواردی چون تفویض اختیار به واحدهای مختلف، گسترش نظارت ، گسترش همکاریهای منطقه‌ یی و ملی، به کارگیری فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، افزایش تعاملات برون دانشگاهی ، توجه به نقش خروجی‌های سیستم تحقیقات اشاره کرد.
وی افزود: در حال حاضر ۲۸ مرکز و پژوهشکده تحقیقاتی فعال، ۲۱ مرکز در دست بررسی ، ۳۵۷ کتابخانه با بیش از شش میلیون جلد کتاب، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در ۵۰ واحد ، ۱۱۲ مجله علمی شامل ۳۱ مجله علمی ــ پژوهشی، ۸ مجله علمی ــ ترویجی و ۷۳ مجله علمی عمومی، برگزاری ۲۹۴ کارگاه روش شناسی تحقیق از تجهیزات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی با اشاره به تغییر تمام آیین نامه‌های دانشگاه در سه و چهار سال گذشته با دید تعامل با دانشگاههای خارجی و ارتباط دانشگاه و صنعت ، اعتماد به محقق، اقدامات دست و دلبازانه برای پیشبرد طرحهای پژوهشی و اختصاص منابع مالی بیشتر گفت: در سال ۷۶، ۹۰۰ میلیون ریال در حوزه پژوهشی هزینه شد که با رشد ۵۲ برابر در سال ۸۵ به ۴۷ میلیارد تومان رسید و در حال حاضر هر واحد باید ۵ درصد از کل دریافتیها را به امر پژوهش اختصاص دهد و آمارها حاکی از جذب ۷۰ درصد بودجه‌های پژوهشی واحدها و افزایش ۸ برابر توجه به پژوهش است.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مقالات نمایه شده در ISI این دانشگاه و طرحهای تحقیقاتی اظهار داشت: در طول سالهای ۸۱ تا ۸۴، ۹۷۰ مقاله به نام دانشگاه انتشار یافته که سالانه رشد متوسطی حدود ۷۷ درصد دارد و در سال ۸۵ به هزار و ۵۰۰ مقاله رسیده که هنوز کافی نیست و متاسفانه به دلیل عضویت اساتید در دانشگاههای دولتی، بسیاری از مقالات دانشجویان، در سایر مجلات منتشر می‌شود.
همچنین علاوه بر ارائه دو هزار و ۳۰۰ مقاله در سمینارهای بین المللی تا سال ۸۵، بیش از ۳ هزار طرح تحقیقاتی خاتمه یافته و سه هزار طرح در دست انجام است.
وی ادامه داد: تاکنون از ۳۳۲ اختراع به عنوان اختراع و اکتشافات در مسابقات معتبر بین المللی حمایت شده و علاوه بر برگزاری یک هزار و ۵۰۰ همایش، دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات بتن و روبوکاپ حرف اول را در کشور می‌زند.
به گزارش ایسنا، دکتر ترابی با اشاره به برگزاری کنگره «دانشگاه آزاد اسلامی، ربع قرن تلاش و بالندگی» در پاییز سال جاری اظهار کرد: تاکنون ۶۷ طرح مصوب برای کنگره داشتیم که همزمان با آن مجله تولید علم راه اندازی شد و علاوه بر همکاری با دبیرخانه حمایت از کرسی های نظریه پردازی و شورای انقلاب فرهنگی، چهار میلیارد تومان قرار داد برون دانشگاهی داریم.
وی در مورد ضرورت ایجاد کارگروه تخصصی رسیدگی به طرحهای پژوهشی کاربردی و طرحهای هم راستا با اولویت های پژوهشی کشور، گفت: باید منتظر ماند تا اولویتهای تحقیقاتی از سوی شورای عالی عتف تدوین شود و با ارائه اولویتهای صنعت و تعیین پتانسیلهای دانشگاه به انجام تحقیقات کاربردی پرداخت.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سهم دانشگاه آزاد را در تولید علم قابل توجه دانست و اظهار کرد: سهم ایران در تولید علم جهان معادل ۳۵ هزارم درصد است و دانشگاه آزاد اسلامی حداقل یک سوم تولید علم ایران را انجام می‌دهد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها