Skip to content

پارکهای علم و فناوری: دبیرخانه پارک‌های علم و فنآوری کشورهای اسلامی راه‌ اندازی شد.

قائم ‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری از راه‌اندازی دبیرخانه شبکه پارک‌های علم و فنآوری کشورهای اسلامی به صورت دائمی در رشت خبر داد.
دکترارسلان قربانی با اشاره به برگزاری اولین مجمع عمومی شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی در رشت اظهار کرد: تصویب اساسنامه این شبکه و عضویت ۹ کشور اسلامی از مهمترین دستاوردهای این نشست بود.
وی افزود : کشورهای ترکیه، مالزی، پاکستان، تونس، سنگال، سوریه، تانزانیا و نیجریه از جمله اعضای شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی هستند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، ارتقای همبستگی منطقه ای و شناسایی زمینه های همکاری بین کشورها را از دیگر دستاوردهای این مجمع عنوان و اضافه کرد: هم اکنون نمایندگان دو کشور از میهمانان، نسبت به بازدید از دو کارخانه داروسازی گیلان ابراز علاقه کرده اند.
وی با تاکید بر منطقه ای بودن و بین دولتی بودن این شبکه، بر لزوم حمایت از شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی تأکید کرد وگفت: پایداری این شبکه و استمرار فعالیت های آن، مستلزم پشتیبانی نهادها و سازمان های ذیربط است.
دکتر قربانی تشکیل مجمع عمومی شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی را طبق اساسنامه، یک بار درسال عنوان وبیان کرد: با این وجود؛ برگزاری جلسات فوق العاده بر اساس ضرورت امکانپذیر می باشد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تعداد ۳۱ پارک بیشترین پارک ها را از لحاظ تعداد و پیشرفت و توسعه یافتگی بین کشورهای اسلامی دارد، افزود: برخی کشورهای اسلامی تاکنون پارک علم و فنآوری نداشته اند و ابراز علاقه کرده اند که با استفاده از تجارب ایران، در این زمینه فعالیت کنند.
وی خاطرنشان ساخت:بااین حال؛کشورهایی که عضواین مجمع شدند،از کشورهای فعال در زمینه پارک علم و فن آوری هستند.
دکتر قربانی از پاکستان به عنوان یکی از کشورهایی نام برد که به ایجاد پارک علم و فن آوری توسط جمهوری اسلامی ابراز علاقه کرده است.
رئیس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری همچنین به همکاریهای متقابل کمیته مشترک علمی، آموزشی و فناوری بین جمهوری اسلامی ایران با پاکستان اشاره وتصریح کرد: یکی از همکاری های ما، پارک علم و فنآوری است و دبیرخانه بنیاد علمی اکو در این کشور راه اندازی شده که معاون این بنیاد قرار است از ایران انتخاب شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها