Skip to content

تولیدات و خدمات دانش بنیان: تدوین لایحه‌ حمایت از زنجیره‌ ارزش افزوده محصولات دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اعلام تدوین لایحه‌ حمایت از زنجیره‌ ارزش افزوده کالاها و خدمات دانش بنیان برای صادرات، خواستار حمایت بیشتر شورای عالی اشتغال از شرکت‌های دانش بنیان شد.
دکتر نسرین سلطان خواه در مراسم افتتاح سومین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، با تاکید بر این که باید برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حساب ویژه‌ای باز شود، گفت: حمایتهای مالی و پولی، تسهیل کسب وکار، فراهم کردن بازارهای داخلی و منطقه‌‌ای و تسهیلات غیر پولی مانند بیمه و گمرک از جمله حمایتهایی است که باید از شرکتهای دانش بنیان صورت گیرد.
وی با بیان این که در حمایت‌های مالی و پولی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۸۷ لایحه‌ی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌ها را تقدیم مجلس کرد، تصریح کرد: پس از تصویب این لایحه بر اساس ماده‌ی ۵ قانون اساسنامه‌ی صندوق ملی و نوآوری و شکوفایی، تدوین و به تایید شورای نگهبان رسید.
وی افزود: در حال حاضر اولین جلسه هیات امنای صندوق ملی و شکوفایی با حضور رییس جمهور تشکیل شد و اعضای هیات عامل و مدیر عامل آن منصوب شدند که امیدواریم با همکاری تمامی دستگاه‌ها این صندوق فعالیت خود را هر چه زودتر آغاز کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که باید آیین‌نامه اجرایی صندوق ملی نوآوری و شکوفایی هر چه زودتر ابلاغ شود، افزود: با ابلاغ این آیین‌نامه تسهیلات مربوط به بیمه، مالیات و گمرک نیز برای شرکتهای دانش بنیان اجرایی خواهد شد.
دکتر سلطان‌خواه همچنین از رحیمی معاون اول رییس جمهور تقاضا کرد که از ظرفیت‌های دیگر کشور مانند صندوق توسعه ملی در جهت حمایت از شرکتهای دانش بنیان استفاده شود.
وی با اشاره به نقش معاون اول ریاست‌جمهوری به عنوان رییس کارگروه حمایت از تولید و محصولات ساخت داخل و کارگروه حمایت از صادرات در زمینه توسعه این بخش، از وی خواستار حمایت از شرکتهای دانش بنیان برای حضور در بازارهای داخلی و منطقه‌ای و تسهیل کسب و کار شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به این که در کنار قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد تدوین لایحه‌ حمایت از زنجیره ارزش افزوده برای صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان است، گفت: موضوع این لایحه تسهیل صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان، جلوگیری از خروج مواد اولیه و خام از کشور ، تسهیل ورود مواد اولیه خارجی به کشور و جلوگیری از محصولات تولید شده‌ی خارجی به کشور است. در مقابل از صادرات محصولات داخلی نیز حمایت می‌کند.
وی اظهار امیدواری کرد که این لایحه مورد توجه دولت قرار گرفته و پس از تصویب در هیات وزیران در مجلس شورای اسلامی نیز هر چه زودتر تصویب شود چرا که راهگشای فعالیت هر چه بیشتر شرکتهای دانش بنیان خواهد بود.
معاون علمی و فناوری در ابتدای سخنانش در افتتاحیه جشنواره نیز با بیان این که با برگزاری نمایشگاه‌های دستاوردهای علم و فناوری ایران مانند جشنواره علم تا عمل واژگانی مانند تکمیل چرخه نوآوری و تجاری سازی برای ما نامانوس نیستند تصریح کرد: جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل نماد روند تکمیلی در پیشرفت علم و فناوری در کشور است که در دهه چهارم انقلاب اسلامی در آستانه بلوغ حیات خود قرار گرفته است. از این رو اهداف توسعه علم و فناوری تکامل یافته و متمرکز برای به نتیجه رساندن دستاوردها و تجاری سازی جهت افزایش کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از دانش هستند.
وی افزود: در این نمایشگاه طرح‌های حاضر یا درحد نیمه صنعتی و یا به صورت نمونه‌سازی ارائه شده‌اند که تمامی آنها نیازمند حمایت برای تجاری شدن و فتح بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.
دکتر سلطان‌خواه خاطرنشان کرد: در این راستا معاونت علمی و فناوری رییس جمهور مفتخر است که طی این سالها پرچم تجاری سازی را برافراشته است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که حمایت از شرکتهای دانش بنیان از چند مبدأ حائز اهمیت است، گفت: از یک سو شرکت‌های دانش بنیان یک مدل جدید در همکاری بین دانش و صنعت هستند چرا که با حضور آنها فعالیت توامان دانش و تولید صورت می‌گیرد و از سوی دیگر با راه‌اندازی شرکتهای دانش بنیان مدل جدیدی از اشتغال ایجاد شده است.
به گفته وی، همچنین شرکت‌های دانش بنیان فرصتی بهتر برای تجمیع و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی محسوب می‌شوند.
دکتر سلطان‌خواه تاکید کرد: بنابراین باز کردن باب جدیدی در تسهیلات و روندهای حمایتی از شرکتهای دانش بنیان در شورای عالی اشتغال فضای جدیدی را برای اشتغال در کشور فراهم می‌کند چرا که این شرکتها نیازمند کارخانه‌ها و سوله‌های بزرگ نبوده و سرمایه اصلی آنها فکر و دانش است. این در حالی است که متاسفانه هنوز در سیستم بانکی کشور این موضوع به خوبی درک نشده و در ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان، بانک‌ها تقاضای وثیقه‌های سنگین می‌کنند که شرکتهای دانش بنیان قادر به ارائه آنها نیستند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پایان با بیان این که ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند، وجود موسسات مالی واعتباری، ارائه تسهیلات در بیمه، گمرک، مناقصات و تسهیل کسب و کار را از جمله الزامات ایجاد شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها