Skip to content

تولید علم: ایران، رتبه ۴ تولید علم جهان تا سال ۲۰۱۸

تهران – بر اساس پیش بینی پایگاه علمی سایمگو (SCIMAGO)، ایران با ادامه روند رشد فزاینده تولیدات علمی خود تا سال ۲۰۱۸، با ۱۵ رتبه صعود در جایگاه چهارم تولید علم جهان قرار خواهد گرفت.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «سایمگو» – از پایگاه های معتبر علمی رصد کننده علم و فناوری مستقر در کشور اسپانیا – در یک گزارش تحلیلی با عنوان «تولید علمی جهان در سال ۲۰۱۸ چگونه خواهد بود؟» با استفاده از اطلاعات علمی دریافت شده از پایگاه معتبر علمی «اسکوپوس» ایران را در بین چهار کشور اول دنیا قرار داده است.
دکتر سید مهدی سیدی، معاون علمی و پژوهشی معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد:بر اساس این گزارش تحلیلی که در سال ۲۰۱۲ و با بررسی وضعیت ۵۰ کشور برتر دنیا در تولید علم درسال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میلادی، صورت گرفته پیش بینی شده که جمهوری اسلامی ایران در صورت ادامه روند سال های گذشته با سرعت و شتاب فعلی با ۱۵ رتبه صعود نسبت به سال ۲۰۱۰، در سال ۲۰۱۸ به رتبه چهارم دنیا خواهد رسید، این در حالی خواهد بود که ایران همچنان در رتبه نخست منطقه قرار دارد.
وی افزود: ایران در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به ترتیب، چهار هزار و ۱۱۳ مقاله،پنج هزار و ۵۵۶،هفت هزار و ۷۶۷ مقاله،۱۰ هزار و ۹۷۴ مقاله،۱۴هزار و ۶۱۴ مقاله،۱۸ هزار و ۸۵۰ مقاله،۲۲ هزار و ۹۶۰ مقاله و ۲۷ هزار و ۷۴۴ مقاله در پایگاه علمی «اسکوپوس» نمایه کرده است که در نهایت با ادامه این رشد در سال ۲۰۱۸ میلادی،۱۸۷ هزار و ۱۳۳ مقاله منتشر خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس داده های این پایگاه در سال ۲۰۱۰، ده کشور اول تولید کننده علم به ترتیب آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، ایتالیا ، هند و اسپانیا بودند که ایران در این رتبه بندی در جایگاه نوزدهم تولید علم دنیا قرار داشت؛ اما بر اساس این پیش بینی، ۱۰ کشور اول تولید کننده علم دنیا در سال ۲۰۱۸ به ترتیب کشورهای چین، آمریکا، انگلستان،ایران، آلمان، هند، فرانسه، ژاپن، کانادا و کره جنوبی خواهند بود.
کشور چین که در سال ۲۰۱۰ رتبه دوم جهان را داشته در این پیش بینی به جایگاه اول تولید علم جهان در سال ۲۰۱۸ صعود خواهد کرد و شمار تولیدات علمی این کشور در آن سال به یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۸۸ مقاله خواهد رسید.
دکتر سیدی گفت: نکته جالب این گزارش این است که کشور ترکیه به عنوان رقیب اصلی ایران در منطقه در سال های گذشته، در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی، هیچ پیشرفتی نخواهد داشت و همچنان در رتبه هجدهم تولید علم جهان قرار خواهد گرفت.
این گزارش حاکی از آن است که که کشورهای قدرتمندی مانند آلمان، ژاپن، فرانسه، اسپانیا، کانادا و ایتالیا در سال ۲۰۱۸ در رتبه هایی بعد از ایران قرار خواهند گرفت.
خاطر نشان می شود اسکوپوس بزرگترین پایگاه داده استنادی مقالات علمی دارای داوری همتراز علمی جهان، شامل چکیده مقالات انتشارات علمی و مقالات کنفرانس های علمی است. بر اساس آمار این پایگاه، سال گذشته ایران کشور ترکیه – رقیب همیشگی ایران در منطقه – را پشت سرگذاشت و با تولید بیش از ۳۴ هزار به رتبه نخست تولیدات علمی در منطقه دست یافت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها