Skip to content

طرح های کلان ملی: اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۳۸ طرح کلان ملی

وزیر علوم گفت: در شورای عالی عتف تاکنون ۳۸پروژه کلان ملی تعریف شده که ۲۵۰۰میلیارد تومان طی ۳ تا ۵ سال به این حوزه اختصاص داده شده است.
دکتر کامران دانشجو  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه آموزش عالی کشور بعد از پیروزی انقلاب از لحاظ کیفی و کمی رشد داشته است، اظهار داشت: آموزش عالی از نظر کمی تعداد دانشجویانش حدود ۲۵ برابر از ابتدای انقلاب افزایش یافته و این درحالی است که جمعیت ۲ برابر و ۲ دهم رشد داشته است.
وی افزود: تعداد اعضای هیئت علمی به همین نسبت افزایش داشته به گونه‌ای که دانشگاه‌های سراسر کشور ۶۵ هزار عضو هیئت علمی دارند و این اعضا اگر از بهترین اساتید دنیا سرتر نباشد، کمتر هم نیستند.
دکتر دانشجو با بیان اینکه رشد علمی در کشور سبب شده تا ایران در مذاکرات سیاسی و دیگر مذاکرات با اقتدار وارد شود، گفت که تیم‌های مذاکرات ما در همه شاخه‌ها با اقتدار وارد می‌شود و این به دلیل این است که جامعه دانشگاهی‌ ما توانسته در زمینه علم و فناوری حرفی برای گفتن داشته باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد ۱۱ برابری علمی ایران در دنیا تصریح کرد:‌ بعضی از رسانه‌ها در کشور هستند که عادت به سیاه‌نمایی دارند و گاهی در مسیر رژیم‌های صهیونیستی قرار می‌گیرند؛ وقتی همه دنیا به پیشرفت ایران در بحث علم و فناوری اذعان دارد، اما این رسانه‌ها سخن یکی از اساتید دانشگاه که از روی دلسوزی هم بوده را برجسته می‌کند و می‌گوید که رشد علمی در ایران متوقف شده، هرچند خواهر دوقلوی این رسانه چند وقت پیش توقیف شد.
وی تولیدات علمی دنیا توسط ایران را پیش از دو درصد دانست و گفت: ما در شروع دولت نهم تولیدات علمی‌مان در دنیا چیزی حدود ۳ دهم درصد بود و رشد فعلی، رشد چشمگیری است.
«ما در نانو، انرژی‌های نو، حوزه زیست محیطی، هوافضا، مایکرو الکترونیک و فناوری اطلاعات بین ۸ تا ۱۵ رتبه در دنیا ارتقاء داشته‌ایم.»
دکتر دانشجو با تاکید بر اینکه تولید علم باید به ثروت علمی تغییر ماهیت بدهد، گفت که ما باید بتوانیم تولید علمی و ثروت علمی تولید کنیم. تا بتوانیم در راستای حل مشکلاتمان حرکت کنیم.
وی همچنین به سه نمونه از دستاوردهای دانشگاه جامع علمی کاربردی که در ابتدای نمایشگاه در دید بازدیدکنندگان قرار گرفته بود، اشاره کرد و اظهار داشت: ۲ خودرو که یکی تریلر است در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود، باید تبدیل به ثروت علمی بشود که برای تبدیل شدن به ثروت علمی باید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور هم از لحاظ مادی و معنوی حمایت کند.
وی افزود: برای اینکه آموزش عالی هدفمند شود، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی را در اختیار مجلس قرار دادیم که پس از بررسی و چکش‌کاری در آموزش و تحقیقات به تصویب برسانیم و آموزش عالی را بر اساس توانایی‌ها، استعدادهای هر منطقه به رشد برسانیم.
دکتر دانشجو در ادامه از بازنگری سرفصل‌های آموزش عالی خبر داد و تصریح کرد: ۴۰۰ سرفصل بازنگری شده و ۲۰۰ رشته را با ۳ هزار سرفصل در ۷۰ کمیته زیرنظر شورای برنامه‌ریزی در حال بازنگری است.
«در کشورهای دیگر سرفصل‌ها معمولا ۵ تا ۷ سال مورد بازنگری قرار می‌گیرد اما در ایران ما سرفصل‌هایی داریم که ۲۵ سال است بازنگری نشده است.»
وی اظهار داشت: دانشگاه علمی و کاربردی در حوزه کاربرد باید بتواند ارتباط مناسبی با صنعت به وجود آورد و در همین راستا ما شورای عالی عتف را فعال کردیم که در این شورا همه کاربرها، کارفرماها و تمام دستگاه‌های اجرایی حضور دارند.
وی افزود: در شورای عالی عتف ۱۲ وزیر به همراه کمیسیون دائمی حضور داند که در آنجا تصمیم‌گیری می‌کنند و تاکنون ۳۸پروژه کلان ملی تعریف شده که ۲۵۰۰میلیارد تومان طی سه تا ۵سال به این حوزه اختصاص داده شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناروی تصریح کرد: در حوزه کاربرد ۵۷دانشگاه و پژوهشگاه با مجموعه‌های صنعتی، وزارت دفاع، وزارت صنایع و معادن، وزارت صنعت و سازمان محیط زیست قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده‌اند.
دکتر دانشجو به آموزش عالی مهارتی اشاره و تصریح کرد: در آموزش عالی مهارتی رشته‌های مورد نیاز بازار کار را با همکاری و هماهنگی حوزه کار تعریف کرده‌ایم که در سال اول برنامه‌ریزی‌های آن صورت گرفته و در ۲ سال بعد نیز تعداد مراکز فعال علمی و کاربردی را از ۶۴۰ در سال ۸۸ به ۹۴۱مرکز رسانده‌ایم.
«تعداد دانشجویان در دانشگاه جامع علمی و کاربردی از ۴۰۰هزار نفر به ۵۰۰هزار نفر افزایش یافته و فضای آموزشی این دانشگاه نیز از ۸۴۰هزار متر مربع به یک میلیون و ۳۶۰هزار متر مربع رسیده است.»
وی همچنین به برنامه‌های درسی دانشگاه جامع علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت که برنامه‌های درسی از سال ۷۵ تا ۸۴ از ۴۳ برنامه درسی به ۴۷۵برنامه رسیده بوده که از سال ۸۴ تا ۸۸ به ۷۹۸ برنامه رسیده و در طول این سه سال اخیر به ۲۱۲۱برنامه درسی با توجه به حوزه کاربرد و نیاز جامعه افزایش یافته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه این جهش‌ها در حوزه علم به معنای این نیست که ما در وضع مطلوبی قرار داریم، خاطرنشان کرد: ما باید در قله علم دنیا باشیم و برای این کار جامعه دانشگاهی ما باید سرعت خود را افزایش دهد؛ درست است که ما امروز در منطقه از لحاظ پیشرفت علمی و سرعت علمی اول هستیم اما باید در ۵ سال آینده از رتبه ۱۶ به رتبه تک رقمی دنیا برسیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها