Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: تحکیم اقتصاد مقاومتی تنها با توجه به شرکت‌های دانش بنیان ممکن است.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تحکیم اقتصاد مقاومتی، هیچ مسیری جز توجه به شرکت‌های دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور وجود ندارد.
سومین جلسه کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» به ریاست دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و نماینده رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در این جلسه که با حضور اعضای کارگروه و نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت، معدن و تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، دکتر نسرین سلطانخواه رئیس کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا»، گفت: امروز نیاز کشور بیش از هر زمانی به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است و برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تحکیم اقتصاد مقاومتی، هیچ مسیری جز توجه به شرکت‌های دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور وجود ندارد.
وی افزود: بر مبنای هدف‌گذاری‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴، باید ۲۰ درصد از درآمد کشور از طریق صنایع دانش‌بنیان محقق شود و در این زمینه همگرایی و هماهنگی همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ضروری است.
نماینده رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف)، ادامه داد: کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» با هدف افزایش هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده و تلاش همه اعضا برای تسهیل و سرعت دادن به امور است.
دکتر سلطانخواه با اشاره به لزوم تبیین حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان، گفت: حوزه دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری‌های بالا و فناوری‌های متوسط به بالا است که با ارزش افزوده فراوان همراه است و در این زمینه باید شرایط بومی کشور ما لحاظ شود و البته از تجربیات جهانی در این زمینه هم استفاده شود.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پس از مشخص شدن حوزه‌های دانش‌بنیان، تعریف شرکت دانش‌بنیان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید حداقل شرایط یک شرکت دانش‌بنیان مشخص شود که می‌توان به نوع کالا و خدمات تولیدی شرکت و میزان نیروی انسانی متخصص، میزان فعالیت‌های تحقیق و توسعه و هزینه تحقیق و توسعه شرکت و همچنین ارزش افزوده کالاها و خدمات شرکت اشاره کرد.
در این جلسه آیین‌نامه تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان که در دو جلسه قبلی کمیته کارشناسی ذیل کارگروه بررسی شده بود،‌ ارائه شد و با تقسیم‌بندی حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان به دسته تولید کالای دانش‌بنیان و دسته ارائه خدمات دانش‌بنیان موافقت شد و هر یک از اعضا نظرات تفصیلی خود را درباره معیارهای شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دادند.
همچنین در سومین جلسه کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا»، شرایط عمومی شرکت‌های دانش بنیان، شامل اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها و نیروی انسانی آنها و میزان درآمد شرکت‌ها ناشی از تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان به تصویب نهایی رسید.
گفتنی است، در این جلسه رازقی رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، قانعی معاون تحقیقات و فناوری و نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جباررشیدی مشاور امور فناوری و تجاری سازی معاونت پژوهش و فناوری و نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاج‌الدین نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صالحی مشاور وزیر و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، سلطانی مشاور امور فناوری و تجاری‌سازی و نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صاحبکار خراسانی دبیر کارگروه حضور داشتند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها