Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: فعالیت های پژوهشی از پرداخت بیمه و مالیات معاف می شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مصوبه معافیت فعالیت های پژوهشی از پرداخت بیمه و مالیات به زودی ابلاغ می شود.
دکتر محمد مهدی نژاد نوری  در شانزدهیمن کنگره همکاری های دولت، داشگاه و صنعت برای توسعه ملی گفت: مصوبه ای در مجلس مطرح است که براساس آن برای فعالیت های پژوهشی، معافیت بیمه ای در نظر گرفته می شود.
وی افزود: تا قبل از تصویب این قانون ۱۶ درصد از حجم قراردادهای پژوهشی به عنوان حق بیمه و ۲۵ درصد از این قراردادها به عنوان مالیات کسر می شد که با تصویب این قانون میزان بیمه از قراردادهای پژوهشی حذف می شود و برای حذف مالیات ها نیز فعالیت هایی در دست اقدام است.
وی درباره ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: جهش های علمی درصورتی که مبتنی بر فلسفه روشنی نباشد رخ نمی دهد؛ برای اینکه به تراز بالاتری در تعاملات برسیم نیازمند برخی تغییرات در حوزه علم وفناوری و بازار و صنعت هستیم که در این راستا باید محور توجه خود را بر کل چرخه ایده تا بازار متمرکز کنیم.
معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: صنعتی که نتواند نیاز خود را بشناسد اولین مانع بر سر راه ارتباط صنعت و دانشگاه است، بنابراین در صنایع نیز نیاز به تغییر و تحول احساس می شود.
وی درباره الگوی ارتباط دولت، دانشگاه و صنعت گفت: مشکل ما نداشتن ساختار و سازمان نیست بلکه مشکل امروز ما محقق کردن تمام یافته های فکری و بررسی هایی است که می توانیم انجام دهیم، اگر صندوق نوآوری و شکوفایی و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال شده بود اکنون وضعیت ما به گونه دیگری بود.
دکترمهدی نژاد دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از اقدامات وزارت علوم درافزایش ارتباط صنعت ودانشگاه به ایجاد دوره دکترای پژوهش محور اشاره کرد و گفت: هدف از راه اندازی این دوره تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه بود و اینکه فعالیت های پژوهشی در خدمت جامعه آورده شود.
وی از دیگر اقدامات وزارت علوم به فعال شدن شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) اشاره کرد: سیاست ها و اولویت های کشور در سه سال گذشته در شورای علوم ، تحقیقات و فناوری (عتف )بررسی و تصویب شده است.
دکتر مهدی نژاد گفت: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پروژه های نیاز محور اختصاص یافته است.
معاون پژوهش وزارت علوم،تحقیقات و فناوری استمرار فعالیت های آغاز شده در سه سال اخیر، توسعه همکاری ها در سطح بین الملل و ارتقای فعالیت های پژوهشی و ترویجی را از جمله برنامه های آینده این وزارتخانه در راستای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان کرد.
دکتر مهدی نژاد در پایان به نقش کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این کنگره در برجسته سازی و تبیین ابعاد موضوع، فرهنگ سازی و ترویج، ارایه راهکارهای خلاقانه، تبادل اطلاعات و تجربیات نقش مهم و اساسی دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها