Skip to content

پارکهای فناوری: ضرورت معافیت مالیاتی قراردادهای پژوهشی و حمایت از پارکها در بودجه ۹۲

وزیر علوم در دیدار با هیات رئیسه فراکسیون فناوری مجلس، درخواستهای مهم این وزارتخانه را در خصوص حمایت بودجه ای از پارکهای فناوری و معافیت مالیاتی قراردادهای پژوهشی مطرح کرد.
دکتر کامران دانشجو در این دیدار، با ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد سه ساله اخیر ستاد وزارت علوم در ایجاد سیستم مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و تبدیل آن به هفتاد درصد آموزش عملی و سی درصد آموزش نظری در رشته های این دانشگاه، ارائه طرح آمایش آموزش عالی جهت ایجاد تعادل در گسترش آموزش عالی همچنین ارائه امکانات آموزش عالی با توجه به استعدادهای مناطق مختلف کشور، گفت: ما در خصوص ایجاد تعادل و تناسب در ارائه امکانات آموزش عالی در کشور به مناطق محروم و دور از مرکز بیشتر از دیگر مناطق امکانات اختصاص داده ایم بطوریکه تعداد دانشجویان این مناطق ۳ برابر شده است.
وی ادامه داد: این در حالیست که تعداد دانشجویان کل کشور در طول همین مدت ۲ برابر شده و در انجام پروژه های مهم ملی که به دانشگاههای مادر کشور واگذاری شد همیشه چند دانشگاه شهرستانی دیگر هم حول محور دانشگاه مجری بطور مشترک فعالیت می کنند.
وزیر علوم درباره فعالیت این وزارتخانه درباره گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در این خصوص که از خواسته های دیرینه مقام معظم رهبری است ما ۳۸ طرح کلان را با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاههای مختلف به تصویب رسانده‌ایم تا بوسیله دانشگاهها و مراکز صنعتی بصورت مشترک انجام شود که برای اجرای این طرحها ۲۵۰۰ میلیارد تومان از ۳ تا ۵ سال اعتبار برای این امر پیش بینی شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت علوم آماری از نیاز کشور در خصوص نیروهای فارغ التحصیل ندارد، ادامه داد: در تلاش هستیم با تصویب طرح آمایش آموزش عالی به تناسب استعدادها و توانایی هر منطقه نیروی انسانی مورد نیاز را تربیت کنیم.
دکتر دانشجو افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که در میزان بودجه پژوهش و نحوه تخصیص آن وزارت علوم را یاری کنند تا بتوانیم این بودجه را در جای خود به صورت منطقی به دانشگاهها و مراکز پژوهشی تخصیص دهیم.
دکتر دانشجو با ذکر یکی از درخواستهای وزارت علوم به نمایندگان، اظهار داشت: ‌فعالیت های صورت گرفته در مجموعه وزارت علوم، ‌مطابق با نقشه جامع علمی کشور است و با توجه به فعالیتهای علمی و پژوهشی انجام گرفته در دانشگاهها و مراکز وابسته به وزارت علوم از نمایندگان مجلس انتظار داریم معافیت مالیاتی قراردادهای پژوهشی را تصویب کنند تا این محققان با طیب خاطر به کارهای پژوهشی خود بپردازند.
وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پارک های علم و فناوری در لایحه بودجه سال ۹۲ گفت: نمایندگان مجلس می توانند در راستای حمایت از امر پژوهش در کشور، دستگاههای اجرایی را موظف کنند تا دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور را در انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیازشان در اولویت قرار دهند.
وی حمایت از توسعه دکترای پژوهش محور را که براساس تعریف کارفرما(دستگاههای اجرایی) این پروژه دکتری به سرانجام می رسد همچنین تخصیص بودجه جداگانه ای را برای این مقطع تحصیلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها