Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: دو فراورده دارویی نوترکیب قلبی عروقی و شیمی درمانی در پارک پردیس رونمایی شد.

پژوهشگران شرکت پویش دارو در پارک علم و فناوری پردیس، دو فراورده دارویی برای بیماران قلبی عروقی و شیمی درمانی معرفی کردند که بزودی به بازار کشور عرضه می شود. این دو فراورده دارویی با حضور معاون اول رییس جمهور و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد.

دکتر مجتبی طباطبایی مدیر عامل شرکت پویش دارو که موفق به تولید این دو داروی نوترکیب‌ شده است، در این مراسم گفت: دو داروی ساخته‌شده توسط متخصصان ایرانی برای درمان بیماری‌های قلبی و نیز کمک به درمان بیماران سرطانی استفاده می‌شود.
به گفته‌ وی داروی reteplase که ۱۵ سال است وارد بازار دارویی دنیا شده توان حل کردن لخته‌های خونی داخل عروق را دارد که پس از سکته‌های قلبی می‌تواند برای بیماران خطر‌آفرین باشد.
دکتر طباطبایی درباره‌ این دارو توضیح داد: پروتئین این دارو به‌طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و به جرات می‌توان گفت که یک داروی معجزه‌گر در برطرف کردن لخته‌های خونی است. حل شدن لخته خون پس از سکته قلبی مانع از آسیب‌دیدن ماهیچه قلب می‌شود و به بهبود سریع بیمار کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت پویش دارو درباره فاز بالینی این دارو اظهار کرد: قرار است فاز بالینی تولید دارو در بیمارستان قلب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران انجام شود که خیلی زود پایان خواهد گرفت و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم این دارو را به بازار عرضه کنیم. هر دوز دارویreteplase به قیمت ۴۵۰ یورو وارد کشور می‌شود که تولید‌کنندگان آن در پارک فن‌آوری پردیس امیدوارند با موافقت وزارت بهداشت درمان و آموزش بهشتی بتوانند این دارو را با هزینه‌ای زیر ۱۰۰ دلار به دست بیماران برسانند.
وی درباره‌ی داروی پگاستریم pegastrim دیگر داروی تولید‌شده توسط متخصصان این شرکت نیز اظهار کرد: ما مولکول این دارو را از سال ۸۲ در شرکت ساخته بودیم ولی مشکلاتی در استفاده از آن وجود داشت که آن هم ضرورت استفاده هر روزه بیماران از آن بود. این دارو که در درمان بیماران سرطانی و افزایش میزان گلوبل سفید خون آنها موثر است تنها ۲۴ ساعت در بدن باقی‌ ماند و بیمار مجبور به استفاده هر روز آن بود.
به گفته دکتر طباطبایی یک شرکت آمریکایی ۵ سال پیش موفق شد ورژنی از این دارو را به بازار ارائه کند که تا ۱۵ روز در بدن بیمار فعال است. شرکت دانش بنیان پویش دارو نیز توانسته است این دارو را با همین ویژگی برای مصرف داخلی تولید کند. بیماران سرطانی پس از هر دوره شیمی‌درمانی تعدادی از گلوبل‌های خون سفید خود را از دست می‌دهند که این موضوع آنها را در برابر بیماری‌های‌ عفونی مستعد می‌کند، اما استفاده از داروی پگاستریم به پزشک اجازه می‌دهد تا در تعداد شیمیایی‌درمانی و دوز آن قدرت مانور بیشتری داشته باشد.
وی درباره دیگر کاربرد این دارو گفت: داروی پگاستریم هم‌چنین می‌تواند برای کمک به کودکانی که از نقص ایمنی مادرزادی رنج می‌برند استفاده شود و به آنها برای تولید گلوبل سفید خون کمک کنند.
به گفته دکتر طباطبایی هر آمپول این دارو با قیمت ۲۷۰۰ یورو به دست بیماران می‌رسیده است، اما اگر وزارت بهداشت موافقت کند شرکت پویش دارو می‌تواند این دارو را با قیمتی زیر ۵۰۰ دلار روانه بازار دارویی کشور کند.
گفتنی است تیم کارآزمایی بالینی داروی پگاستریم علاوه بر کارآزمایی داخل ایران کارآزمایی دیگری را نیز در یکی از بیمارستان‌های کراچی پاکستان آغاز کرده است و احتمال می‌رود که کارآزمایی خارج از ایران زودتر به پایان برسد و دارو وارد بازار کشور‌های همسایه نیز شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها