Skip to content

پژوهشگر برگزیده: نام استاد ایرانی در فهرست نامزدهای احتمالی دریافت جایزه نوبل ۲۰۱۳ می درخشد

موسسه علمی تامسون رویترز در آستانه اعلام برندگان جایزه نوبل در رشته‌های مختلف، بر اساس میزان ارجاع به مقالات منتشر شده، فهرستی از برندگان احتمالی سال ۲۰۱۳ را منتشر کرده است که نام دکتر هاشم پسران استاد ایرانی رشته اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در میان آنها می درخشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از پایگاه اینترنتی موسسه تامسون رویترز، آکادمی نوبل سوئد از اکتبر امسال / مهرماه ۹۲ نام افرادی را که در چند دهه گذشته بالاترین دستاوردهای علمی را رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، اقتصاد، ادبیات و صلح داشته‌اند را به عنوان برندگان احتمالی امسال اعلام کرده است.
جایزه نوبل معتبرترین جایزه علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵ ، به وصیت کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد.
در سال ۱۹۰۱میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌ طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، یزیولوژی و پزشکی، ادبیات،برنامه ریزی شد. جایزه نوبل اقتصاد و صلح نیز بعدها به مجموعه جوایز اضافه شد.
ششمین جایزه یعنی نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ میلادی، توسط بانک مرکزی سوئد پایه‌گذاری شد که البته در فهرست جوایز مرتبط با بنیاد نوبل جایی ندارد.
موسسه تامسون رویترز از سال ۲۰۰۲ برندگان احتمالی را پیش بینی می‌کند و تاکنون نام ۲۷ برنده نوبل را به درستی پیش بینی کرده است، که شامل ۱۵ جایزه از ۴۴ جایزه‌ای بوده که در رشته‌های اقتصاد، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی در دهه اخیر اعطا شده است.
تامسون رویترز امسال نیز فهرستی از دانشمندانی که احتمال برنده شدن جایزه نوبل را دارند بر اساس تعداد استناد به مقالات علمی آنها اعلام کرده است.

جایزه نوبل فیزیک
تامسون رویترز ، پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت دو دانشمندی که وجود ذره اسرار آمیز هیگز بوسون را پیش بینی کردند، در صدر فهرست برندگان احتمالی برای دریافت جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۳ معرفی کرده است.
هیگز بوسون یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش بینی شده است.
فرانسوا انگلرت، استاد بازنشسته و استاد مدعو برجسته در موسسه مطالعات کوانتومی چاپمن، دانشگاه لیبر دو بروکسل در بلژیک و دانشگاه چاپمن در کالیفرنیا است.
از دیگر افرادی که بر اساس پیش بینی های این موسسه احتمال بردن جایزه نوبل فیزیک امسال را دارد می توان به پیتر .دبلیو هیگز استاد بازنشسته دانشگاه ادینبورگ به دلیل کشف ابر رسانه ها بر پایه آهن اشاره کرد.
همچنین هیدو هوسون( Hideo Hosono) استاد مواد و سازه و مدیر مرکز تحقیقات مواد برای استراتژی عنصر، موسسه فناوری توکیو از دیگر نامزدهای دریافت این جایزه به دلیل فعالیتش در کشف سیاره های فراخورشیدی است.
از دیگر نامزدهای دریافت جایزه نوبل ۲۰۱۳ می توان به جفری دبلیو مرسی استاد ستاره شناسی دانشگاه کالیفرنیا ، مایکل میور استاد بازنشسته دانشگاه ژنو در سوییس، و دیدیر کولز استاد فیزیک دانشگاه کمبریج در انگلیس و دانشگاه ژنو در سویس اشاره کرد.

جایزه نوبل شیمی
بر اساس گزارش موسسه تامسون رویترز جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۳ به دلیل مشارکت در دی.انی.ای نانو تکنولوژی به ای. پول دلیویساتوس استاد برجسته علم نانو و فناوری نانو، استاد شیمی و علوم مواد و مهندسی و مدیر آزمایشگاه ملی لارنس برکلی دانشگاه کالیفرنیا، چاد ای. میرکین، جرج بی. راتمن استاد شیمی دانشگاه نورت وسترن ،نادریان سی سیمن و مارگارت و هرمن سوکول استاد شیمی دانشگاه نیویورک تعلق گیرد.
همچنین به دلیل فعالیت در اختراع آزمایش جهش آمس (Ames) نامزدهای احتمالی دریافت جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۳ می تواند بروس ان آمس (Bruce N. Ames) دانشمند ارشد و استاد بازنشسته بیوشیمی و بیولوژی مولکولی موسسه تحقیقاتی بیمارستان اطفال اوکلند و دانشگاه کالیفرنیا باشد.
این موسسه همچنین احتمال داد که این جایزه به دلیل اختراع کلیک شیمی مودولار می تواند به ام. جی فین (M.G. Finn) پروفسور شیمی و بیوشیمی موسسه فناوری جورجیا در آتنوالری وی فوکین (Valery V. Fokin) استاد یار شیمی موسسه تحقیقات اسکریپس در کالیفرنیاو کی. باری شارپلس (K. Barry Sharpless)، دبلیو. ام کک ( W.M. Keck) پروفسور شیمی در موسسه تحقیقات اسکریپس در کالیفرنیا تعلق گیرد.
همچنین نام دو

جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی
بر اساس پیش بینی موسسه تامسون رویترز جایزه نوبل فیزیولوژی و یا پزشکی به دلیل اکتشافات بنیادی دانشمندان در مورد متیلاسیون دی.ان.ای و بیان ژن از آدریان پی. برد ( Adrian P. Bird) پروفسور ژنتیک در دانشگاه ادینبورگ و هاوارد سیدار (Howard Cedar) نام برده است .
همچنین این موسسه پیش بینی می کند که جایزه نوبل پزشکی برای راه اندازی مکانیزم های مولکولی و عملکرد فیزیولوژی آتوفاگی (خودخواری) می تواند به دانیل جی. کلیونسکیDaniel J. Klionsky، آلکساندر جی. روتون Alexander G. Ruthven استاد علوم حیاتی دانشگاه میشیگان،نوربرو میزوشیما Noboru Mizushimaاستاد بیوشیمی و بیولوژی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه توکیو و یوشینوری اوسومی Yoshinori Ohsumiاستاد مرکز تحقیقات مرزی موسسه فناوری توکیو تعلق گیرد.
همچنین این موسسه پیش بینی می کند که این جایزه می تواند به دانیس جی. اسلامون Dennis J. Slamonاستاد و معاون رئیس تحقیقات بخش پزشکی مرکز سرطان زنان دانشگاه یو.سی.ال.ای، و دانشگاه کالیفرنیا تعلق گیرد.
موسسه تامسون رویترز سه نفر را به دلیل کشفیات در زمینه متالیسیون دی ان ای و بیان ژن، به عنوان نامزدهای احتمالی جایزه نوبل پزشکی معرفی کرده که دو نفر از آنها متعلق به دانشگاه هبرو رژیم صهیونیستی و یک نفر دیگر از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند است.

جایزه یاد بود نوبل در علوم اقتصادی
بر اساس پیش بینی های موسسه تامسون رویترز، این جایزه برای فعالیت در زمینه پیشرفت اقتصاد خرد تجربی به جوشا دی آنگریست Joshua D. Angrist، پروفسور اقتصاد موسسه فناوری ماساچوست و دیوید ایی.کارد David E. Card پروفسور اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا و آلن بی کروگر Alan B. Krueger استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون تعلق گیرد.
همچنین بر اساس پیش بینی موسسه تامسون رویترز این جایزه به دلیل مشارکت در مورد سری های زمانی اقتصاد از جمله مدل سازی، آزمایش و پیش بینی می تواند به سر دیوید اف. هنری Sir David F. Hendry استاد اقتصاد دانشگاه آکسفورد، یک استاد ایرانی به نام دکتر محمد هاشم پسران صاحب کرسی عالی اقتصاد جان الیوت در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو پژوهشی پیوسته کالج ترینیتی کمبریج و همچنین پیتر بی. فیلیپ Peter C.B. Phillips پروفسور اقتصاد و آمار در دانشگاه ییل، دانشگاه نیو هاون و دانشگاه کانکتیکات تعلق می گیرد.
همچنین بر اساس پیش بینی این موسسه جایزه اقتصاد نوبل می تواند به دلیل گسترش نظریه های اقتصادی مقررات به سام پلتزمن Sam Peltzman، رالف و دوروتی کلر (Ralph and Dorothy Keller) استاد برجسته بازنشسته اقتصاد دانشکده کسب و کار دانشگاه شیکاگو و ایلینویز و ریچارد ای. پوسنر Richard A. Posner قاضی دادگاه تجدید نظر در آمریکا و سخنران ارشد، دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو، ایلینویز تعلق گیرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها