Skip to content

مراکز پژوهشی: ۸۰ درصد مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت ردیف بودجه ندارند

۲۴۵ مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی در کشور مشغول فعالیت هستند اما تنها ۳۵ مرکز دارای ردیف بودجه است و دیگر مراکز تنها از بودجه جاری دانشگاهها استفاده می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی در آیین گشایش پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در بیمارستان آیت الله طالقانی تهران گفت: حمایت از تحقیقات و پژوهش های کاربردی خارج از بودجه مصوب بخش تحقیقات علوم پزشکی کشور از سوی رئیس جمهوری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: هم اکنون ۸۰ میلیارد تومان بودجه در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی این دانشگاهها اختصاص یافته است اما برای حمایت از تحقیقات کاربردی بودجه دیگری اختصاص پیدا کرده است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به فراخوانی که برای این تحقیقات داده شده تاکنون ۸۰ طرح تحقیقاتی به وزارت بهداشت رسیده که ۳۰ طرح مرحله اول داوری را گذرانده اند و امکان حمایت از طرح های بیشتر نیز وجود دارد.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از توان و فضای پژوهشی کشور برای گسترش رشته های مقاطع دکتری تخصصی (Ph.D) گفت: قصد داریم از طریق تحقیقات آموزش را گسترش دهیم. این امر موجب ارتقاء محیط آموزشی، پاسخگویی به نیاز پژوهشی نخبگان و مسیر درست تحقیقات می شود.
دکتر باقری لنکرانی اظهار داشت : مراکز تحقیقاتی که قابلیت های آموزشی و پژوهشی آنها به تأیید شورای گسترش وزارت بهداشت برسد می توانند دوره های آموزش همراه با پژوهش را راه اندازی کنند و به این ترتیب توان علمی و ظرفیت پژوهشی این مراکز را گسترش دهیم.
وی یادآور شد : طی ۲۰ ماهه گذشته علی رغم مشکلاتی که وجود داشته است ۴۰ درصد ظرفیتهای مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) افزایش یافته است. بر اساس برنامه چهارم توسعه ۲۵ درصد دانشجویان وزارتخانه های آموزشی باید در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کنند که خوشبختانه وزارت بهداشت تنها ۲ تا ۳ درصد تا اهداف برنامه فاصله دارد که اگر با شتاب کنونی پیش برویم علاوه بر کسب اهداف برنامه چهارم می توانیم نیاز منطقه را در رشته های تخصصی برطرف کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به رشد تحقیقات علوم پزشکی کشور گفت : طی ۸ سال گذشته شاهد به ثمر نشستن فعالیت زیادی از سوی محققان علوم پزشکی کشور بودیم. رشد چشمگیر مقالات نمونه ای از کارهایی است که انجام گرفته اما در عین حال کارهای بیشتری نیز باید انجام گیرد.
وی افزود: علم را باید به علم درون زا و بومی تبدیل کنیم. علم از منظر مهندسی معکوس و تکرار جایگاه خود را دارد اما علم اصیل علم درون زا و بومی است.
دکتر باقری لنکرانی خاطرنشان کرد : ۱۴۵ مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی مصوب شورای گسترش در کشور مشغول فعالیت هستند و علاوه بر آن نیز ۱۰۰ مرکز تحقیقاتی دیگر با وجود اینکه هنوز مصوبه شورای گسترش را دریافت نکرده اند در حال فعالیت تحقیقاتی در کشور هستند. اما از میان این مراکز تحقیقاتی تنها ۳۵ مرکز دارای ردیف بودجه هستند و دیگر مراکز تنها از بودجه جاری دانشگاه ها استفاده می کنند و امیدواریم از حمایت بیشتری برخوردار شوند.
وی گفت : بر اساس آمار موجود، در سال ۲۰۰۵ ایران دارای پرشتاب ترین رشد و در سال ۲۰۰۶ ایران جزء پنج کشوری که دارای پرشتاب ترین رشد علمی در جهان بودند انتخاب شده است و این نشان می دهد که مقالات ما دارای اثرگذاری بیشتر و هزینه کمتری است که نشانه ای از توانمندی اعضای هیئت علمی علوم پزشکی است.
وزیر بهداشت، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را تاریخچه پژوهش های علوم پزشکی در زمینه غدد پس از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت : این پژوهشکده ۲۷ سال پیش از اتاقی کوچک در بیمارستان آیت الله طالقانی کار خود را آغاز کرد و اکنون به یک پژوهشکده بزرگ تبدیل شده است.
وی یاد آور شد: این پژوهشکده نخستین مرکز تحقیقاتی کشور در زمینه غدد بود که در بخش آموزش فوق تخصصی نقش مهمی را ایفا کرد و اولین دستیاران فوق تخصصی غدد در این مکان تربیت شدند.
دکتر باقری لنکرانی با اشاره به دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال های گذشته خاطرنشان کرد : برخی از تحقیقات این مرکز به تغییراتی مهم و ارتقاء سلامت جامعه منجر شد. از جمله این تغییرات بحث کمبود ید اولین بار در این مرکز شناسایی شد و مطالعات اواخر دهه ۶۰ نشان داد که شیوع گواتر در کشور بیش از ۵۰ درصد است که با اقدامات مداخله ای مبتنی بر تحقیقات اکنون شیوع این بیماری کمتر از ۱۰ درصد است.
وی افزود: با وجود اینکه کشور ما مناطقی دارد که از منظر جغرافیایی امکان باقی ماندن این بیماری را دارد اما با این وجود پرونده کمبود ید در کشور ما بسته شده است.
وزیر بهداشت، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را مدل موفق آموزش، پژوهش و خدمات رسانی برشمرد و ابراز امیدواری کرد دیگر مراکز تحقیقاتی نیز این مدل موفق را پیاده کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها