Skip to content

فناوریهای نوین: ۲۸ محصول نانویی در حال ورود به بازار است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: ۲۸ محصول نانویی تولید شده و در حال ورود به بازار است که از این تعداد ۲ محصول دارویی است که در حال اخذ مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستیم.

دکتر سعید سرکار در نشست خبری ششمین جشنواره فناوری نانو افزود: امروزه ایران در زمینه فناوری نانو جزو کشورهای پیشتاز در منطقه است و در جهان به رسمیت شناخته شده است.
وی اظهار داشت: ایران در این زمینه کاملا بومی و مستقل عمل می کند و با کشورهای مطرح دنیا تعاملات مستقیم دارد که نشان از توان بالای ایران در تولیدات محصولات نانویی دارد.
دکتر سرکار گفت: اکنون حدود هزار میلیارد تومان به صورت غیر مستقیم و ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم از فناوری نانو درآمد داریم که توان افزایش آن نیز در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه در علم نانو توان رقابت با کشورهای پیشرفته دنیا را داریم افزود: ایران از نظر تولید علم دارای رتبه ۸ است و البته برای حفظ این جایگاه نیازمند حمایت های بیشتری هستیم.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: تجهیزات و مواد بیشترین سهم را در تولیدات محصولات نانویی به خود اختصاص داده است.
دکتر سرکار اظهارداشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری ، باید تلاش کنیم تا به این خواسته محقق شود زیرا توان کافی در کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به توان بالای کشور در تولید محصولات نانویی باید تغییر نگرش در نحوه درآمد زایی کشور ایجاد شود و اهمیت این موضوع باید توسط مسوولان و تصمیم سازان، فرهنگ سازی شود.
دکتر سرکار با بیان اینکه اکنون کشورهای دنیا از لحاظ نحوه درآمد به سه دسته تقسیم می شوند گفت: کشورهایی با درآمد مبتنی بر مواد خام، کشورهایی که تا حدی مبتنی بر فناوری هستند و کشورهایی که خلاقیت متکی هستند که متاسفانه کشور ما جزو کشورهای دسته اول است.
وی در ادامه به برگزاری ششمین جشنواره فناوری نانو اشاره کرد و گفت: این جشنواره از ۱۱ تا ۱۷ مهرماه در تهران برگزار می شود که در مراسم پایانی از رسانه های برتر این حوزه تقدیر و تجلیل می شود.
دکتر سرکار افزود: این جشنواره دارای یک بخش نمایشگاهی است که شرکت های مختلف تولیدی در بخش هایی همچون سازندگان تجهیزات، خودرو، بهداشت و سلامت ، ساختمان، کشاورزی و بسته بندی، نانو مواد، نساجی، شرکت های مشاوره ای – خدمات فناوری و بخش بین الملل محصولات خود را ارایه می دهند .
به گفته وی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها ، مراکز رشد ، آزمایشگاه ها و انجمن های علمی ، نشریات تخصصی و ترویجی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار بخش جدیدی به جشنواره اضافه شد و در آن محصولاتی که ظرفیت تولید دارند، معرفی می شوند . بعد از اعلام فراخوان ۶۸ طرح به دبیرخانه ارسال و بعد از داوری ۱۲ طرح برای شرکت در این بخش انتخاب شد.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: انرژی های نو، تصفیه آب ، بهداشت و سلامت، ساختمان، بسته بندی ، الکترونیک و عایق های حرارتی موضوعات طرح های ارسال شده به جشنواره هستند. این نمونه ها توان ساخت، تولید و ورود به بازار را دارند و در این نمایشگاه فضایی ایجاد شده است تا سرمایه گذار در آن حضور یابد و از نزدیک با محصولات آشنا شود.
دکتر سرکار گفت : آیین نامه ارایه تسهیلات برای جذب سرمایه گذار هم تدوین شده است تا زمینه همکاری بیشتری فراهم شود که در طول روزهای برپایی جشنواره به صاحبان ۱۲ نمونه برگزیده ابلاغ می شود. دراین آیین نامه سهم سرمایه گذار و فرد صاحب فناوری مشخص شده است .

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها