Skip to content

اخبار دانشگاهی: محدودیتی برای ایجاد واحد بین المللی دانشگاههای کشور وجود ندارد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیچ محدودیتی برای ایجاد واحدهای بین المللی دانشگاههای داخل کشور قائل نمی شود.
دکتر محمد مهدی زاهدی اظهار داشت: توسعه بخش بین المللی دانشگاه های کشور از برنامه های وزارت علوم است و هیچ محدودیتی از سوی وزارت علوم وجود ندارد .
وزیر علوم تأکید کرد: دانشگاههای داخل کشور که از توان لازم برای ایجاد بخش بین المللی برخوردار باشند می توانند واحد بین المللی تأسیس کنند.
وی با اشاره به حضور دانش آموختگان غیر ایرانی از بیش از ۴۰ کشور دنیا برای ادامه تحصیل در ایران، حضور این دانشجویان را فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران و وطن این دانش آموختگان دانست.
زاهدی اظهار داشت: این فارغ التحصیلان می توانند نقش موثری برای تبادل فرهنگ و تمدن میان کشورها ایفا کنند و خوشبختانه این دانشجویان با حضور در برنامه های فرهنگی که برای آنها تدارک دیده شده بود با بسیاری از بخش های فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران آشنا شده اند و از این نظر می توانند پیام رسانان خوبی برای کشور خود باشند.
وی اضافه کرد: با ایجاد شبکه اطلاع رسانی که در وزارت علوم طراحی می شود، وزارتخانه ارتباط تنگاتنگ و مداوم خود را با این دانشجویان حفظ خواهد کرد.
وزیر علوم این ارتباطات را موجب افزایش ارتباطات فرهنگی و علمی ایران با سایر کشورها برشمرد و یاد آور شد: وزارت علوم برای افزایش توان دانشگاه های کشور و پذیرش هرچه بیشتر دانشجویان خارجی در سه بعد کمی، کیفی و رفاهی فعالیت خود را توسعه داده است.
وی از تشویق دانشگاه های بزرگ کشور برای راه اندازی واحد بین المللی به عنوان یکی از راهکارهای توسعه کمی بعد بین المللی دانشگاه های داخل نام برد و افزود: هم اکنون دانشگاه های تهران، امیرکبیر، شیراز و شهید بهشتی بخش بین المللی خود را در مناطق آزاد کشور و کشورهای همسایه راه اندازی کرده اند و این نکته موجب می شود که در بعد کمی بتوانیم تعداد دانشجویان خارجی را در ایران افزایش دهیم.
زاهدی تأکید کرد: در بعد کیفی نیز توصیه اکید وزارت علوم به دانشگاه های دارای بخش بین المللی این است که در واحدهای بین المللی خود باید به طور حتم از اساتید مجرب و کارآزموده استفاده کنند. این مسئله در نوع خود تبلیغی برای ایران و واحد بین المللی دانشگاه های داخل کشور محسوب می شود تا با توجه به جایگاه بین المللی این دانشگاه ها، دانشجویان علاقمند به جای تحصیل در دانشگاه های سایر کشورها به ادامه تحصیل در واحدهای بین المللی دانشگاه های داخل کشور تشویق شوند.
وی افزایش چند برابری کمک هزینه دانشجویان غیر ایرانی بورسیه را از جمله اقدامات رفاهی وزارت علوم برشمرد و گفت: افزایش ۴ برابری کمک هزینه دانشجویان غیر ایرانی در سال گذشته تقاضاهای بورسیه را افزایش داد تا حدی که وزارت علوم نتوانسته بخشی از این تقاضاها را پاسخ دهد.
وزیر علوم اضافه کرد: شهریه ای که از دانشجویان غیر ایرانی غیر بورسیه دریافت می شود نیز به مراتب از شهریه سایر کشورهای همسایه کمتر خواهد بود. اعطای وام و تسهیلات برای متأهلین و امکانات رفاهی برای ایجاد جاذبه بیشتر نیز از دیگر اقدامات رفاهی وزارت علوم است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها