Skip to content

همکاریهای پژوهشی بین المللی: امضای یادداشت تفاهم همکاری علمی فناوری ایران و بروندی

یادداشت تفاهم همکاری های علمی و فناوری در دیداردکتر رضا فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با ژوزف بوتوره وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی کشور بروندی به امضا رسید.

دکتر فرجی دانا در این دیدار ضمن استقبال از گسترش روابط علمی فناوری بین دو کشور و اعلام آمادگی جهت اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بروندی اظهارداشت:امیدوارم این دانشجویان با تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایران بتوانند با اخذ مدارک فوق لیسانس و دکتری در بازگشت به بروندی معضل کمبود هیات علمی در کشورشان را جبران کنند.

وزیر علوم در خصوص اعزام استادان ایرانی برای تدریس در مراکز آموزش عالی بروندی گفت: لازمه این امر امضای موافقت نامه هایی با دانشگاه های ایران است و تفاهم های بین دانشگاهی می تواند زمینه اعزام استادان ایرانی به بروندی را فراهم سازد.

وی به روابط و مراودات گسترده علمی ایران با کشورهای جهان اشاره کرد و ضمن تاکید بر لزوم کمک های علمی کشورمان به کشورهای آسیایی و آفریقایی گفت: امیدواریم با گسترش سطح روابط علمی فناوری بین دو کشور، خواسته مسوولان آموزش عالی بروندی مبنی برحضور استادان ایرانی در مراکز آموزش عالی این کشورمحقق شود.

دکتر فرجی دانا پیشرفت های ایران در زمینه علوم نانو و بایو تکنولوژی، لیزر، علوم هسته ای و انرژی های نو را برشمرد و آمادگی وزارت علوم کشورمان را برای انتقال تجربیات پیشرفته علمی دانشمندان ایرانی به مدرسان و مراکز آموزش عالی بروندی اعلام کرد.

در ادامه این دیدار وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی بروندی با اذعان به پیشرفت های علمی گسترده در ایران گفت: ما هنوز در آغاز راه هستیم و پیشرفتی را که شما در مدت ۳۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آورده اید، تازه آغاز کرده ایم و در این راه نیازمند کمک ها و انتقال تجربیات علمی سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران هستیم.

ژوزف بوتوره با بیان اینکه در ایران تحقیقات کاربردی گسترده ای صورت می گیرد، گفت: ما باید از این پس اجرای تحقیقات علمی در کشورمان را به نوعی گسترش دهیم که با توسعه واقعی و ارائه راه حل برای نیازهای کشورمان در ارتباط باشد و اینگونه مذاکرات و تفاهم نامه ها فرصت خوبی است تا بتوانیم از یافته ها و تجربیات علمی و فناوری کشور شما به نحو احسن استفاده کنیم.

وی عمده ترین مشکل آموزش عالی بروندی را کمبود استاد و مدرس عنوان کرد و گفت: ما باید برای حل معضلات آموزش عالی بروندی همکاری های دوجانبه و چندجانبه را با دیگر کشورها آغاز کنیم و با اعزام دانشجویان به این کشورها و بازگشت آنان به بروندی بتوانیم برنامه هایمان را در جهت توسعه همه جانبه کشورمان محقق سازیم.

در این نشست علاوه بر هیات علمی و پژوهشی بروندی، دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی، دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی، دکترعبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و دکتر سعید سمنانیان معاون وزیر و رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم نیز حضور داشتند.

یادداشت تفاهم همکاری های علمی تحقیقاتی ایران و بروندی در هشت بند و با هدف ایجاد همکاری های مشترک میان موسسات آموزش عالی دو کشور و انتقال تجربیات در زمینه های علوم و فناوری، اعزام استادان ایرانی برای تدریس در بروندی، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، اعطای بورس تحصیلی، برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای مشترک به امضای طرفین رسیده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها