Skip to content

طرحهای کلان ملی: ۱۰۰ میلیارد تومان به طرح های کلان ملی اختصاص یافته است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۹۲ حدود ۲۳ میلیارد تومان به طرح های کلان ملی اختصاص یافته که با احتساب این مبلغ تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به طرح های کلان ملی تزریق مالی شده است.

 

دکتر وحید احمدی در نخستین همنشست طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت:فرآیند طرح های کلان ملی باید زنده و جاری باشد و اگر این مرحله را خوب مدیریت کنیم می توانیم وارد مرحله بعد شویم.

 

وی با بیان اینکه توسعه علم و فناوری، سیاستگذاری، هدایت و نظارت جزو وظایف اصلی شورای عالی عتف است، گفت:

 

عتف شورایی است فرادستگاهی و جزو افتخارآفرین ترین و عالی ترین تصمیم و قانونی است که در نظام ما گرفته شده تا بتوانیم توسعه علم و فناوری داشته باشیم.

 

دکتر احمدی با اشاره به اینکه شورای عالی عتف با وزارت علوم متفاوت است خاطر نشان کرد: بحث ارتباط با دستگاه های اجرایی کشور و هماهنگی با دستگاه ها و استفاده از ظرفیت دستگاه ها و وزارتخانه ها از دیگر وظایف شورای عالی عتف است که دبیرخانه آن در وزارت علوم تشکیل می شود.

 

وی ادامه داد: شورای عالی عتف با رییس جمهوری ، وزارتخانه ها و دستگاه ها کشور وظیفه فرادستگاهی و ملی دارد و هدایت، نظارت، مدیریت و برنامه ریزی در حوزه علم، تحقیقات و فناوری بر عهده آن است.

 

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: حجم عظیمی از کارها در ماموریت شورای عالی عتف وجود دارد که یکی از آنها بحث طرح های کلان ملی است.

 

دکتراحمدی افزود: ۴۷ طرح کلان ملی را به صورت قطعی در دست داریم که طبق مصوبه شورای عالی عتف عملیاتی و ابلاغ شده است.

 

دبیرکل شورای عالی عتف گفت:اغلب طرح های کلان ملی به منظور رفع یک مشکل ملی شکل گرفته اند تا در قالب مجموعه ای از فناوری ها با هماهنگی دانشگاه ها به اجرا درآیند.

 

احمدی افزود: یکی از مهمترین مسایل ما این است که طرح های کلان ملی به عنوان مگاپروژه ها یک نیاز ملی را در قالب مجموعه فناوری های متصل به هم رفع کند.

 

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: جایگاه طرح های کلان ملی به عنوان یکی از دستاوردهای عظیم کشور باید علاوه بر رفع نیازها، ایجاد خوداتکایی و توسعه علم و فناوری باشد.

 

احمدی افزود: ایجاد ضریب اعتماد و خوداتکایی به مجموعه علمی کشور، ضریب اعتماد به متخصصین و پژوهشگران و هدفمندی پژوهش از دیگر دستاوردهای طرح های کلان ملی است.

 

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: همچنین طرح های کلان ملی در حوزه نیازهای ملی بومی امکان رشد و توسعه را ایجاد خواهد کرد.

 

دکتر احمدی افزود: البته چالش های زیادی را در رابطه با تحقق طرح های کلان ملی پیش رو داریم که از مهمترین آنها بحث منابع مالی است.

 

وی خاطر نشان کرد: منابع مالی در کشور ما کم است و شاید خیلی خوب مدیریت نمی شود.

 

دکتر احمدی گفت:برای تکمیل ۴۷ طرح کلان ملی در دست اجرا حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که اگر طول عمر پروژه ها را به طور متوسط ۵ سال در نظر بگیریم بنابراین لازم است که سالی ۵۰۰ میلیارد تومان به مجموعه طرح ها تزریق شود که متاسفانه انجام نشده است.

 

دبیر کل شورای عالی عتف افزود: اکنون که ما در سال ۹۳ قرار داریم برخی از این طرح ها سال دوم و سوم خود را شروع کرده اند و توجه داریم که در جهان فناوری، طول عمر فناوری بسیار مهم است؛ بطوری که اگر طرح هایی که قرار است طی ۵ سال تمام شوند در ۷ سال به اتمام رسند با اتلاف نیرو و سرمایه مواجه خواهیم شد.

 

دکتر احمدی تاکید کرد: بنابراین باید مدیریت جامع و کاملی داشته باشیم تا در مقطع تعیین شده طرح ها به نتیجه برسند.

 

وی به چالش دیگر طرح های کلان ملی در رابطه با دستگاه های مجری اشاره کرد و گفت:دستگاه های مجری در برخی طرح ها قوی و فعال هستند و در برخی طرح ها فعال نبوده اند.

 

دکتر احمدی افزود: مشارکت دستگاه های مجری باید شفاف باشد.

 

وی همچنین در باره دیگر چالش های پیش روی طرح های کلان ملی توضیح داد:برخی از طرح ها در طول کار چالش های جزیی داشتند به طوری که نیروهای آنها رفتند و یا ابعاد پروژه دقیق تعیین نشده بود که این مشکلات باید مرور شوند.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه تشریح این چالش ها اظهار داشت:اگر این طرح ها مورد پذیرش مسوولین کشور قرار دارد آنها باید از این طرح ها حمایت کنند و اگر این طرح ها مورد پذیرش آنها نیست ما باید طرح ها را به سمتی هدایت کنیم که در جهت تایید مسوولین کشور باشد.

 

وی افزود:چالش های پیش روی طرح های کلان ملی در شورای عالی عتف بررسی و قرار شد کارگروه هایی برای بررسی و ارزیابی طرح های کلان ملی تعریف شوند.

 

دبیر کل شورای عالی عتف گفت: این کارگروه ها باید طرح ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند و نظرات تخصصی خود را مطرح کنند تا در جلسه بعدی شورای عالی عتف تصریح شود.

 

دکتر احمدی افزود: اعضای این کارگروه ها مشخص شده اند و این کارگروه ها فعالیت خود را از فردا به طور رسمی شروع می کنند.

 

وی افزود: همچنین طبق دومین مصوبه شورای عالی عتف قرار شد که همه دستگاه های متقاضی اعلام کنند که کدام طرح را به عنوان مجری می پذیرند و دستگاه باید ۵۰ درصد اعتبار آن طرح را تامین کند.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطر نشان کرد: هم اکنون در رابطه با طرح های حوزه دفاعی دستگاه های متقاضی اعلام کردند که ۵۰ درصد اعتبار آنها را می پذیرند و این تفاهم نامه در جلسه ای با حضور وزیر علوم و دفاع امضا شد.

 

وی افزود: همچنین جلسه ای در این خصوص با وزارت نفت، بهداشت و صنعت، معدن و تجارت هم داشتیم و هماهنگی هایی در این رابطه انجام شده است.

 

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: ما اطمینان داریم که با این حرکت انجام شده ضریب اطمینان تحقق اهداف طرح های کلان ملی بالاتر رفته و می توانیم استوارتر قدم برداریم .

 

دکتر احمدی گفت: از این رو باید مدیریت طرح های کلان ملی قوی تر و سریع تر انجام شود تا مشکلات و چالش های پیش روی آنها مرتفع شود.

 

نخستین همنشست طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با حضور کارگروه ها و کمیسیون های تخصصی این طرح ها و متخصصین صنعت و دانشگاه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها