Skip to content

تولید علم: ایران در تولید علم نانوتکنولوژی حائز رتبه هفتم جهان است.

ییس ستاد راهبردی فناوری نانو کشور گفت: امروز متخصصین ما به این خودباوری رسیده اند که می توانند در عرصه فناوری های نوظهور همپای کشورهای پیشرفته جهان حرکت کنند و ایران به لطف این تلاش، از نظر تولید علوم نانوتکنولوژی در رتبه هفتم دنیا جای گرفته است.

دکتر سعید سرکار در جمع دانشگاهیان و صاحبان صنایع تبریز اظهار کرد: اگر یک هزارم سرمایه گذاری برای استخراج نفت را صرف استخراج مغزها کنیم، ده ها برابر سود می بریم.

 

وی اضافه کرد: ۱۲ سال پیش وقتی ایران در این عرصه وارد شد، در رتبه ۵۹ جهان قرار داشت و امروز به لطف دانشمندان کشور، ایران به یکی از ۱۰ قدرت برتر در این عرصه تبدیل شده و در تمام همایش های مربوط به نانو، ایران یکی از مدعوین است.

 

دکتر سرکار گفت: ایران امروز در عرصه نانوتکنولوژی بر روی پای خود ایستاده و به هرجا که بخواهد در این عرصه خواهد رسید و ستاد نانو که با هدف تولید ثروت و ارتقا سطح کیفی زندگی مردم وارد عرصه شده رسالت بزرگی را که همان ارتباط دادن صنعت و دانشگاه است، دنبال می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در هشت صنعت داروسازی، نساجی، کشاورزی، ساختمان، نفت، مواد اولیه، خودرو و تجهیزات آزمایشگاهی علم نانو رسوخ کرده و حدود ۱۱۶ قلم از داروهای پیشرفته پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی در داخل تولید و حتی به خارج از کشور صادر می شود.

 

دکتر سرکار گفت: دانشگاه ها باید خود را در اقتصاد کشور مسوول بدانند و به محلی برای هزینه کردن پول مردم تبدیل نشوند، بلکه باید با تولید علم و فروش آن، نقش خود را در پویایی اقتصاد کشور ایفا کنند.

 

وی افزود: زمانی که ما از اقتصاد دانش بنیان حرف می زنیم باید صنعت مان نیز دانش بنیان باشد و صنعت دانش بنیان نخواهد شد مگر با دانشگاه های دانش بنیان.

 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید در تولید علم، نیازهای صنعت را درک و علم تولید شده باید با وضعیت صنعت مطابقت داشته باشد و صنعت نیز باید به سمت علمی کردن صنایع حرکت کند.

 

دکتر سرکار اظهار کرد: البته ما امروز بیشتر کارخانه داریم تا صنعت و زمانی می توانیم ادعا کنیم که صاحب صنایع هستیم که ماشین آلات را خودمان بسازیم و این فقط از طریق ارتباط دانشگاه و صنعت مهیا می شود.

 

رییس ستاد راهبردی نانو کشور گفت: در کشورهای پیشرفته، دانشگاه و صنعت همانند نوزاد دوقلوی به هم چسبیده هستند و قطع ارتباط این دو موجب مرگ دیگری می شود.

 

دکتر سرکار خاطرنشان کرد: باید به حلقه واسط و مفقوده این ارتباط که همان شرکت های دانش بنیان هستند توجه بیشتری کنیم چرا که این شرکت ها از دل دانشگاه ها بیرون آمده اند و با توجه به حضورشان در بین صنایع، نیازهای هر دو را درک می کنند.

 

وی گفت: فوندانسیون حرکت شرکت های دانش بنیان باید از دانشگاهها آغاز و به وضعیتی برسیم که فناوریهای نو را به چرخه تولید برسانیم و این گونه نباشد که به تولید مقالات علمی بسنده کرده و از دیگر محصولات پژوهش بی بهره بمانیم.

 

دکتر سرکار اضافه کرد: امروزه کشورهای دنیا را از نظر اقتصادی به سه کشور مبتنی بر مواد خام (ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس)، مبتنی بر صنایع با محوریت دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری و خلاقیت تقسیم بندی می کنند که در این میان گروه سوم با جدا شدن از دو گروه دیگر، گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده اند و اگر مورد غفلت واقع شود در واقع آینده را واگذار کرده ایم.

 

وی گفت: متاسفانه ایران در علوم ˈ آی.سی.تی ˈ (ict) و بیوتکنولوژی فرصت را از دست داده و ۲۰ تا ۳۰ سال از کشورهای پیشرو در این علوم عقب مانده است، اما در نانو تکنولوژی با اختلاف چند سال از این کشورها در حال عبور از مسیر پیشرفت است.

 

دکتر سرکار افزود: از نظر علمی در عرصه نانو، ایران با مشکلی مواجه نبوده اما باید برای پیشرفت این علوم را در صنعت وارد کنیم و با استفاده از این علم در فاز اول محصولاتی را که با ورود این علم ارتقا می یابد و در فاز دوم محصولاتی را که توانمندی های آنها مبتنی بر نانو است، تولید کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها